Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Det starka intresset för vegetariskt håller i sig. Under 2020 ökade matbutikernas försäljning av köttfria hel- och halvfabrikat rejält.

    Ökningen för färska vegoprodukter var nära 40 procent jämfört med föregående år. Bland frysta produkter ökade vegovarorna med 15 procent. Det visar data som SVT tagit fram.

    Enligt undersökningar av Axfood äter 56 procent av svenskarna vegetariskt en gång i veckan. De vanligaste vegokonsumenterna är unga kvinnor.

    Uppsvinget för vegetariskt är goda nyheter för den som bryr sig om klimat och miljö. WWF:s vegoguide visar att även fabrikatsprocessade vegoprodukter, som till exempel vegetarisk korv, är bra för biologisk mångfald och minskade utsläpp.

    Men trots den ökade efterfrågan på klimatsmarta och vegetariska produkter är köttkonsumtionen fortfarande hög i Sverige och världen.

    Den totala köttmarknaden omsätter över 1000 miljarder dollar globalt. Än så länge står vego-marknaden för omkring två procent av detta, säger Karl Lans, aktieanalytiker till SVT.

    De senaste åren har dock den svenska köttkonsumtionen minskat med några procent om året.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.