Instagramkontot som exploderade – kritiserar influencers flygvanor

Foto: Ibrahim Asad

Aningslösa Influencers är instagramkontot som öppet kritiserar hur kända sociala medier-profiler glorifierar ett hejdlöst flygande. SMB har intervjuat grundarna bakom årets hetaste opinionsbildare. 

Influencers kännetecknas av väldigt stora följarskaror på sociala medier, ofta hundratusentals personer. Många influencers använder sin plattform för att visa upp lyxiga flygresor och hejdlös konsumtion. Följarna får följa med i influencerns liv, där innehållet ofta kretsar kring att glorifiera soldränkta stränder och palmer.

Samtidigt ökar klimatpåverkan från svenskarnas flygande kraftigt. Sedan 1990-talet har antalet utrikes flygresor per invånare mer än fördubblats. Den senaste tidens debatt har visat att det enda rimliga egentligen är att sluta flyga så mycket som vi gör nu.

Grundarna bakom Aningslösa Influencers tröttnade på att influencers så lätt kom undan med sina flygvanor, som är flerdubbelt så stora som för medelsvensken.

– Svenskar flyger för 1,1 ton CO2e varje år vilket är ungefär 11 procent av våra konsumtionsbaserade CO2e-utsläpp. För många influencers ligger siffran på 15-30 ton CO2e per år. Att avstå från ohållbart flygande är ett privat val som är intellektuellt lätt att förstå och som ger stora effekter, säger grundarna bakom kontot.

Att ta flyget börjar bli skamligt

För att lyfta fram influencers stora klimatpåverkan startades ett instagramkonto, som i skrivande stund har över 42 tusen följare. Kontot granskar kända influencers flygresor och kritiserar dem öppet.

– Tidigare bedrev vi den här typen av opinionsbildning privat men möttes av ignorans, blockningar och hatkommentarer från okritiska influencerföljare. Det blev tröttsamt och ineffektivt. Det finns ingen brist på peppande klimatkonton på Instagram, däremot få som har ett mer direkt tilltal. 

Vilken respons får ni från de influencers som ni granskar?

De har reagerat på helt olika sätt. I början när vi var ett litet konto blev vi slentrianmässigt blockade för att de inte ville/orkade ta diskussionen. Vissa reagerade med göra sitt konto privat under en kort tid för att “vänta ut” vår story och undvika nya kommentarer. Förvånansvärt många stora konton (över 200 000 följare) tar personlig kontakt med oss, antingen för att förklara att vi är idioter eller bara är avundsjuka, andra för att tacka oss för att de till slut fått upp ögonen för klimatfrågan, och vilket ansvar de har som påverkare.

– De med absolut störst konton ignorerar oss helt. Detsamma gäller de varumärken vi kontaktar med frågor. Den sista kategorin försöker smygflyga. Postar att de “tog tåget”, men fastnar sedan på bild på Kastrup. På senare tid har dock fler börjat rannsaka sig själva och tar upp flygfrågan i poddar och bloggar.

Vad tänker ni om de influencers som vägrar ta debatten och blockar er?

– Vi har respekt för att det finns personer som inte vill debattera med anonyma konton och avbryter då diskussionen. Rent professionellt tror vi att de gör sig själva en björntjänst. 32 procent av svenskarna avstod aktivt från flygning senaste året och om deras följare förändrar sitt beteende finns det nog en risk att influencers tappar förtroende om de fortsätter med flygandet.

Vilket är det värsta exemplet på hejdlöst flygande ni har hittat?

– Hittills leder Jon Olsson som flög för 54,6 ton CO2e under 2018, motsvarande 140 andra personers flygbudgetar på 0,4 ton CO2e/år. Sen är väl modeföretaget Nellys chartrade plan med 200 influencers till Rivieran ett bra exempel på hur företag kan devalvera sitt varumärke. Även yogagruppresor till Bali och Costa Rica innebär mycket stora utsläpp, liksom träningsgruppresor till Maldiverna.

Den nyväckta uppmärksamheten kring influencers flygvanor är bara början på hur flygets status på sociala medier börjar förändras, spår Aningslösa Influencers.

– Redan nu ser vi hur många influencers inte längre lägger ut bilder från flygresor, och om de gör det taggar de inte var de är och postar oftast i stories. Det kommer bli en hel del smygflygande under 2019.


Supermiljöbloggen bevakar flygets klimatpåverkan. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete. 

Miljö online2

Liknande artiklar