Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Priserna på SL-kort kommer att höjas efter sommaren, och nu hälsar SL att de ändå kommer att minska bemanningen på stationsentréer och dra ner på avgångar och trygghetsvärdar. Det händer trots politiska löften om ökade satsningar och oförändrad taxa.

    Igår började den första av två dagars budgetfullmäktige i Stockholms läns landsting där det togs beslut om kollektivtrafiken för nästa år. Med Alliansens förslag blir det ökade trafiksatsningar, nya investeringar och oförändrad SL-taxa.

    – Genom en ansvarsfull och fullt ut finansierad budget där vi utökar ramarna för trafiken med 750 miljoner fortsätter vi arbetet med att bygga ut och rusta upp kollektivtrafiken för skapa en ännu bättre fungerade vardag för resenärerna i Stockholmsregion, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

    Det skrev moderaterna 17 december förra året, alltså för mindre än tre månader sedan. I början av februari kom sedan ett besked om att biljetterna skulle bli dyrare, och nu kom ännu ett besked om att det också kommer att skäras ner på anställningar och avgångar. Pendeltåget till Nynäshamn kommer nu att bli drabbat av minskade avgångar, och under våren kommer det att beslutas om det även busstrafiken och tunnelbanetrafiken kommer påverkas. DN skriver att:

    Hårdast drabbas Nynäshamn som fram till för några år sedan hade länets sämsta pendeltågstrafik med ständiga krångel. En miljardsatsning på Nynäsbanan har gjort att trafiken i dag flyter bra och att antalet resenärer ökat med 25 procent på några år. I augusti blir det sämre. Då dras sex avgångar från Nynäshamn och sex tåg till Nynäshamn in på vardagarna och på helgerna försämras trafiken från ett tåg i halvtimmen till ett tåg i timmen.

    Samtidigt fortgår planerna för Förbifart Stockholm, där den största delen av finansieringen kommer från trängselskatter, vilket Stockholms kommun i höstas föreslog istället skulle gå till satsningar på kollektivtrafiken.

    Om kommunen hade fått sin vilja igenom hade Stockholms kollektivtrafik fått tillskott på 23 miljarder under de kommande åren. Jämförelsevis beräknas de nya besparingarna minska SL:s utgifter med 23 miljoner.

    Kommunalrådet Anna Ljungdell (S) säger till DN:

    – Det är en skandal. Vi satsar väldigt mycket på att människor ska resa kollektivt och så drar de ned på tågtrafiken. Det är helt obegripligt. Det här leder med all säkerhet till att bilresandet ökar, säger Anna Ljungdell.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.