McDonalds blandar och bränner sorterade sopor
Det uppmärksammade avslöjandet görs av Sydsvenskan som pratat med Ystads lokala miljöinspektör. Den första inspektionen skedde 2019, och den andra i januari 2021. Vid båda tillfällena påträffades blandade sopor i sorteringsstationen. Det här är särskilt anmärkningsvärt då McDonalds på sin hemsida skriver att de strävar efter materialåtervinna allt avfall från deras restauranger.
Den sortering som restauranggästerna gör vid slutet av sitt besök blir förgäves, då personalen ändå blandar sopor av plast, papper, servetter och matrester innan det skickas iväg till förbränning. Enligt McDonalds skickades 50 ton avfall till förbränning från Ystadsresturangen år 2018, vilket restaurangkedjans företrädare i Ystad har bekräftat i mejlkontakt med den lokala miljöinspektören Thomas Ferdinandsson.
Det är 50 ton avfall som varit sorterat, och upp till 70% av avfallet hade kunnat gå till materialåtervinning eller kompost, istället för att bara energiåtervinnas. Att utvinna så mycket energi ur sopor som möjligt är en grundförutsättning för ett hållbart samhälle. Något som McDonalds är medvetna om, på deras hemsida går det att läsa följande om deras syn på återvinning:
Vi jobbar löpande för att förbättra vår källsortering och arbetar för att så mycket som möjligt ska kunna materialåtervinnas. T ex återvinns all vår frityrolja till naturbiodiesel. Idag återvinns allt avfall från våra restauranger och blir nytt material eller återvinns som energi. Vi strävar även efter att minimera mängden plast, kartong och papper som går åt för att producera våra förpackningar och därmed minska mängden avfall. För de förpackningar som ändå behövs för att skydda maten och hålla den fräsch, så använder vi förnybara material i så stor utsträckning som möjligt.
McDonalds presschef Henrik Nerell erkänner i en kommentar till Sydsvenskan att det förmodligen finns fler McDonaldsrestauranger i Sverige som blandar sopor som kunderna sorterat och skickar allt till vanlig förbränning.
Uppenbarligen stämmer inte informationen på McDonald’s hemsida, vilket innebär att det är greenwashing. Att en av Sveriges mest besökta restaurangkedjor, som besöks av 400 000 personer varje dag, inte tar ett större ansvar är anmärkningsvärt. De har både möjlighet och skyldighet att göra skillnad i miljö- och klimatfrågor. En chans som, tillsammans med deras och andra icke-sorterade sopor, går upp i rök.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till