V-ledaren ansluter till SD och KD – vill sänka bensinpriset

Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar vill sänka diesel- och bensinpriset på exakt samma sätt som Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna. Det ska ske genom att sänka inblandningskravet för biodrivmedel. Förutom att höja de fossila koldioxidutsläppen skulle sänkningen hota den utbyggnad av biobränsleproduktion som nu planeras i Sverige.
Det något sensationella tillkännagivandet gjorde Nooshi Dadgostar på fredag morgon i en P1-intervju inför starten av partiets kongress. Dadgostar förklarade för reportern att hon inte tror på marknadskrafterna och att det inte fungerar att bara höja bränslepriserna eftersom detta drabbar människor med små ekonomiska resurser. Det gäller att genomföra strukturella förändringar med politiska beslut och inte lämna klimatomställningen åt individerna, betonade hon.
Det här uttalandet ligger helt i linje med partiets strategi att, i likhet med flera andra partier, inför höstens val tona ned miljö- och klimatpolitiken för att istället prioritera andra områden. För detta fick partiledaren intern kritik tidigt i höstas, vilket uppmärksammades av bland annat Sveriges radio och även rapporterats om i Supermiljöbloggen.
Nyligen konstaterade Mattias Goldmann också i en SMB-krönika att Vänsterpartiet, vilket man alltså inte är ensam om, driver en slags plånbokspopulism gentemot väljarna. Detta genom att tala för exempelvis bensinsubventioner i landsbygd och kapade elledningar till kontinenten, trots att ett integrerat europeiskt elsystem ses som ett viktigt bidrag för effektiv elanvändning och klimatomställning.
Det är inte minst lands- och glesbygdsväljare som Vänsterpartiets taktik syftar till att vinna röster hos. Valarbetarna ska helt enkelt undvika att tala om partiets klimat- och miljöpolitik, enligt instruktion i ett internt dokument. Det här framkommer i ett reportage i Svenska Dagbladet som granskat upplägget i partiets innersta krets.
Dadgostar fick omgående skarp kritik för sitt uttalande i en Twitter-kommentar från avgående Miljöpartistiske riksdagsledamoten Lorentz Tovatt. ”Herregud vilket klimatpolitiskt haveri vi beskådar i realtid” skriver han om saken.
Det är alltså Sverigedemokraterna, som aldrig sagt ja till reduktionspliktssystemet, samt Kristdemokraterna som bytt ståndpunkt efter att bränslepriserna nu stigit, som hittills aviserat krav på att sänka inblandningskravet på biodrivmedel enligt systemet. Moderaterna har ännu inte tagit ställning i frågan men sagt sig fundera på saken. Reduktionsplikten är central i den svenska strategin för att få ned utsläppen i fordonsflottan med 70 procent till år 2030. Samtidigt är det den ökade inblandningen av förnybart bränsle i bensin och diesel som förklarar en del, dock inte hela, höjningen av priserna efter nyår.
Reduktionsplikten har fått kritik även från miljöhåll för att den innebär att Sverige pressar upp konsumtionen av biobränslen till en nivå som inte är hållbar. Den kritiken tog även Nooshi Dadgostar upp i radiointervjun.
Samtidigt uttrycks nu från industrins sida stor oro över att de klara reglerna och villkoren för att långsiktigt satsa på ny svensk biobränsleproduktion försvinner genom de politiska utspelen, vilket Svd tar upp i en artikel under fredagen.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till