Flygrutten mellan Wien och Salzburg upphör och inrikes flygresor som kan ersättas av en upp till tre timmar lång tågresa förbjuds. Det krispaket som Austrian Airlines fick till följd av coronapandemin kom med tydliga miljökrav, något som kommer resultera i rejäla minskningar av onödiga flygresor. Dessutom måste flygbolaget halvera sina koldioxidutsläpp till 2030, skriver Euractiv.
De allra flesta inrikesresorna med flyg i Europa tar under en timme. Om man adderar tiden det tar att resa till flygplatsen, checka in och ta sig igenom säkerhetskontroller är tidsskillnaden inte så stor mot om resan istället skulle göras med tåg.
Enligt transportexperter är problematiska järnvägsrättigheter och opålitliga ombokningar vid inställda avgångar ett av de många utmaningar som förhindrar tåg från att konkurrera med flygresor. Trots det kommer 31 tågturer kommer avgå dagligen mellan Wien och Salzburgs centralstation vilket innebär en tiofaldig ökning av järnvägsresor från och med den 20 juli.
Krispaketet som Austrian Airlines tilldelades av Österrikiska staten omfattade 600 miljoner euro vilket motsvarar cirka 6.3 miljarder kronor. Svenska staten agerade snarlikt genom att i samma syfte finansiera flygbolaget SAS med 5 miljarder kronor, men de utlovade skärpta klimatkraven har ännu inte formulerats.
Supermiljöbloggen har tidigare skrivit om problematiken med nedmonterade miljökrav och subventioner under och efter coronapandemin.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till