Det nederländska flygbolaget sprider vilseledande information om biobränsle.
Ett avgörande från The Dutch Advertising Code Committee slår fast att KLM bryter mot god marknadsföringssed, rapporterar Aktuell Hållbarhet.
Orsaken till fällningen är en reklamkampanj där flygbolaget påstår att de blandar fossila bränslen med ”upp till 50 procent” biobränsle. De uppger också att de är ”det första flygbolaget som flyger med biobränsle på daglig basis”. Men uttalandena är som så ofta för bra för att vara sanna. I verkligheten utgör biobränslet mindre än 0,2 procent av KLM:s totala bränsleanvändning.
Fällandet av KLM välkomnades av organisationen Stay on Ground, som samtidigt varnar för flygbolagens oschyssta marknadsföringsmetoder.
Ofta är det nästan omöjligt för allmänheten att dechiffrera flygindustrins lögner, vilket leder till falskt hopp om att teknik kan lösa flygets problem, säger Stay on Grounds Magdalena Heuwieser till Edie.
Greenwashing är tyvärr vardagsmat i rese- och flygbranschen. SMB har tidigare rapporterat om hur svenska resebolag som SAS och Tui bluffar om klimatkompensation.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till