(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Flygskattsmyterna: "Bättre att satsa på internationell flygskatt"

Foto: Adrian Pingstone

I ett flertal artiklar har magasinet Effekt granskat debatten om flygskatten och flyglobbyns försök att påverka politiken. Supermiljöbloggen går nu igenom de vanligaste myterna om regeringens föreslagna flygskatt.
Både Centerpartiet och Liberalerna motsätter sig en nationell flygskatt, men verkar kunna tänka sig en internationell variant istället. Det har dock inte getts några konkreta förslag på hur detta ska gå till. För det verkar vara en svår sak att ordna.
Den internationella luftfarten regleras (knapphändigt) genom FN-organet ICAO, som använder sig av Chicagokonventionen som undertecknades 1944. I denna gamla konvention finns en skrivelse som förbjuder beskattning av flygbränsle på plan som ska färdas mellan två olika länder. När Effekt talar med en expert från Transportstyrelsen beskrivs en internationell flygskatt som “högst otrolig inom en överskådlig framtid”, eftersom det inte finns något brett politiskt stöd globalt sett.
ICAO har visserligen ingått ett generellt avtal om minskade flygutsläpp, men det har kritiserats för att vara urvattnat.
I en gemensam rapport från flertalet svenska myndigheter, däribland Trafikverket och Naturvårdsverket, menar man att en global hantering av flygets miljöpåverkan är viktig, men tillägger även:

Att enas internationellt om åtgärder som är tillräckliga för att flyget ska ta sin andel av klimatomställningen är dock en långsam process, och det är därför viktigt med nationella åtgärder som Sverige har rådighet att driva här och nu.

EU förlitar sig fortfarande på det kritiserade systemet med handel av utsläppsrätter, där det just nu pågår förhandlingar i Europaparlamentet om flygets roll. Idag räknas inte resor till eller från länder utanför EU in i systemet.
Hittills är alltså insatserna på internationell nivå både knappa och betydligt svårare att driva igenom än nationella regleringar.


Detta är del fem i SMBs artikelserie om de vanligaste myterna kring flygskatten. Vill du läsa mer om flygskatten? Kika nedan.
Det här är flygskatten
Flygskattsmyterna del 1 – “Landsbygden kommer ta skada”
Flygskattsmyterna del 2 – “De flesta remissinstanser är emot en flygskatt”
Flygskattsmyterna del 3 – “En flygskatt ger ingen klimatnytta”
Flygskattsmyterna del 4 – “Bättre att satsa på biobränsle”

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.