Försvaret får svar på tal av energiministern
Så som Supermiljöbloggen redan rapporterat skapar den planerade vindkraftsparken utanför Blekings kust bråk mellan de som vill bygga ut och Försvarsmakten. Nu får Försvaret sig en bakläxa av energiminister Anna-Karin Hatt.
– I den rapport vi fick från FOI i november pekade man på att försvaret måste blir mer detaljerad i sin kritik. Det är viktigt att det finns tillförlitlig information, säger Hatt och poängterar att försvaret och vindkraftindustrin måste kunna föra en bra dialog.
– Försvarsmakten ska framföra de legitima krav som man har, men det är viktigt att man går i en riktning av samexistens, säger Hatt till DN.
Hon säger att regeringen inte ska föregripa miljödomstolens beslut. När rapporten varit ute på remiss kommer regeringen att besluta vilka åtgärder som ska vidtas för att parterna ska kunna närma sig varandra.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till