Kommentarerna och omdömena om regeringens klimatbudget är sparsamma och ljumma. Flera av dem pekar på att det saknas för mycket uppgifter för att kunna bedöma dess effekter på klimatet. ”Pinsam snuttefilt” löd omdömet från MP-språkröret Per Bolund. Och bara dagen efter klimatministerns framträdande kom beskedet att regeringen också sänker bensinpriset.
Klimatministern utan departement, Romina Pourmokthari (L), presenterade sin lilla tårtbit av den kommande regeringsbudgeten under onsdagen, som SMB rapporterade om.
För 2024 hade ministern ytterligare fyra miljarder kronor utöver redan liggande pengar till klimatåtgärder. Bland annat förstärks investeringsstödet Klimatklivet och en tillfällig skrotningspremie införs till bilägare som skrotar sin fossildrivna bil och köper en elbil.
”Fel inriktning” anser Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall i en kommentar. Istället borde regeringen satsa på åtgärder som underlättar för medborgarna att inte ha någon bil alls. Som till exempel förbättrad kollektivtrafik och cykelleder.
Visst beröm från Socialdemokraterna
De livligt debatterade satsningarna på att återställa dikade skogs- och odlingsmarker till våtmarker har klimatministern fokus på och sade sig vilja prioritera. Mer pengar, 155 miljoner, ska läggas på detta 2024 utöver redan utlovade 200 miljoner kronor.
Förra S-regeringens jordbruksminister, Anne-Carin Sätherberg är relativt välvillig i sin kommentar och anser att satsningarna är helt okej – även om hon inte kan avgöra om de räcker, förklarar hon.
Avgående språkröret Per Bolund (MP) avvisar däremot klimatbudgeten som otillräcklig och felriktad. ”Vi är i en krissituation där vi skulle behöva satsa stort och investera i det fossilfria Sverige, och det ser vi ingenting av” säger han till TT.
Under onsdagens presskonferens med klimatministern påpekade en journalist att det ju finns andra styrmedel som kan påverka klimatutsläppen åt olika håll, som till exempel skatter på drivmedel. Romina Pourmokthari svarade att hon inte kan berätta om andra delar av statsbudgeten.
Bensin och diesel får 2,5 miljarder mer än klimatet
Men reportern behövde inte vänta länge. På torsdag förmiddag höll näringsminister Ebba Busch (KD) och Oscar Sjöstedt, ekonomisk talesperson för samarbetspartiet SD, gemensam presskonferens. Till synes med nöjda miner meddelade de att både bensin- och dieselskatten sänks, berättar bland andra SvD.
Åtgärden omfattar även dieseln till jordbrukets fordon och maskiner. Skattesänkningarna lägger beslag på inte mindre än 6,5 miljarder kronor av budgetens så kallade reformutrymme på totalt 40 miljarder kronor.
Det vill säga 2,5 miljarder kronor mer än vad klimatministern hade att skramla med dagen innan.
Leder då skattesänkningen på fossildrivmedel till ökade utsläpp?
Just den frågan kunde Ebba Busch inte svara på under presskonferensen. Busch bad istället om att få återkomma och sa att ”den fullständiga beräkningen har [regeringen] ännu inte gjort”.
Men det visar sig faktiskt att just en sådan beräkning är gjord av regeringen. Den återfinns i regeringens egna förslag till riksdagen om att ändra skatten i fråga. Där beräknas utsläppen från transportsektorn och arbetsmaskiner öka med mellan två och tre procent som en följd av skattesänkningen.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till