Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Lego + Shell = Inte sant

    Den stora leksaksjätten Lego meddelar idag att de inte kommer att ingå nya samarbeten med oljebolaget Shell. Det är en stor seger för Greenpeace som drivit kampanjen i tre månader och fått över en miljon konsumenter att maila företaget om att bryta samarbetet.
    Kampanjen började den första juli i år, efter att Shell meddelade att de ska borra efter olja i Arktis. Förutom över en miljon protestmail har det även hållits demonstratoner i Danmark och Storbritannien. Annika Jacobson, chef på Greenpeace i Sverige

    – LEGO, som är världens största leksaksföretag, har varit Shells viktigaste samarbetspartner för att köpa folkligt stöd och stärka sitt varumärke. När LEGO nu vänder Shell ryggen innebär det är ett hårt slag för oljebolaget. Vi hoppas att oljeindustrin, som vill använda klimatförändringarna och de smältande arktiska isarna för att borra efter mer olja, får samma ställning i näringslivet, som till exempel tobaksindustrin, som inte många vill förknippas med idag. Särskilt inte företag som riktar sig till våra barn, som ju är dom som kommer drabbas av framtida klimatförändringar.

    Lego och Shell har samarbetat i nästan femtio år och just nu pågår en reklamkampanj i Hong Kong och Singapore, ett samarbete som uppskattas ha bidragit med en ökad försäljning på 7,5 procent och ett PR-värde motsvarande 838 miljoner dollar.
    Greenpeace producerade också kampanjvideon”Everything is not awesome” som setts av över fem miljoner människor.
     
     

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.