Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    En stor kampanj har påbörjats mot PR- och reklambyråer med uppmaningen att dessa ska släppa kunder som sysslar med fossila bränslen. De uppmanas också sluta bidra till vilseledande klimatinformation, rapporterar Reuters.

    Världen befinner sig i en klimatkris och de klimatpåverkande utsläppen måste snabbt ner, det är ett tydligt budskap från IPCC. Samtidigt fortsätter företag att marknadsföra produkter och tjänster som bidrar till utsläppen. Inte alltför sällan uptäckts det till och med att stora företag lobbar för att hindra ny lagstiftning som ska hjälpa oss att hantera klimatförändringarna.

    Till sin hjälp har de här företagen PR- och reklambyråer och det är dessa som nu fler än 450 forskare tillsammans med projektet Clean Creatives uppmanar att avsluta sina affärskontakter med olje- och kolkunderna. De uppmanas dessutom att sluta bidra till spridning av vilseledande information om klimatförändringarna. Inom ramen för kampanjen har brev skickats till cheferna för stora globala PR- och reklambyråer. Bland byråerna som mottagit brev återfinns bland annat WPP, Edelman och IPG. 

    Forskarna i kampanjen betonar problematiken som uppstår när företag genom marknadsföring och PR försöker fördunkla eller tona ner den data som forskningen har om klimatförändringarna:

    Som forskare som studerar, och försöker kommunicera, realiteterna kring klimatkrisen på både planeten och bland människorna, står vi ständigt inför utmaningen att övervinna reklam- och PR-insatser från fossilbränsleföretag som försöker fördunkla eller tona ned våra data, och risken för en klimatnödsituation. Faktum är att dessa kampanjer utgör ett av de största hindren för regeringarnas åtgärder som vetenskapen visar är nödvändiga för att mildra den pågående klimatkrisen och avvärja total katastrof.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Kul att du besöker SMB! Vill du hjälpa oss med att svara på några frågor?

      Självklart vill jag hjälpa till!