En ny metod för att beräkna den svenska sjöfartens koldioxidutsläpp visar att svenska fartyg släpper ut dubbelt än som tidigare väntat. Detta visar en ny rapport.
Rapporten är gjord av SMHI, och går emot tidigare officiella siffror från Naturvårdsverket som säger att koldioxidutsläppen för inrikes sjöfart gått ner de senaste åren.
Vi ser ungefär dubbelt så höga bränsleförbrukningar från inrikessjöfarten jämfört med vad vi tidigare trott, och därmed också dubbelt så höga utsläpp, säger Fredrik Windmark, luftmiljöexpert på SMHI, till SVT.
Bättre statistik
Genom att spåra alla fartyg i svenska hamnar via GPS, så har SMHI fått fram dessa nya siffror. Den nya metoden har visat sig vara mycket mer träffsäker än den gamla metoden, som innebar att mäta mängden bränsle som säljs i Sverige.
Naturvårdsverket har varit en av parterna som tagit fram denna nya metoden att mäta koldioxidutsläpp, och är nöjd med att få bättre statistik.
Jag vet att andra länder också tittar på att använda just den här datan för att uppskatta utsläppen från sjöfarten, så det här är helt enkelt ett bättre sätt än det vi hade tidigare, säger Jonas Allerup, klimatanalytiker på Naturvårdsverket.
SMB rapporterar om utsläppen i svensk transportindustri. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till