Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Skrotade höghastighetståg vållar fortsatt debatt

    Japan har gott om höghastightståg, men Sverige ännu noll. Och det är nu mer osäkert om det blir något alls i framtiden. Foto: Wikimedia/DF4D-0070 (CC-BY-SA 3.0)

    Högerblockets beslut att skrinlägga planerna på nya stambanor för höghastighetståg kritiseras skarpt av projektets starkaste förespråkare, Miljöpartiet. Men förre språkröret Birger Schlaug välkomnar tvärtom beskedet i ett inlägg. Andra hoppas på omtag i planeringen.

    Som SMB nyligen berättat var de fyra högerpartiernas besked som SMB berättat om att skrota projektet inte oväntat. M, SD, KD och L har efter valet majoritet i riksdagen, om än liten, och har varit emot planerna under senare år. Detta trots att alliansregeringen under Fredrik Reinfeldt lade fram sin version av projektet, ”Sverigebygget” sommaren 2014.

    De anser att bygget, som beräknas till 325 miljarder kronor, ger för liten nytta och trycker undan andra viktiga infrastrukturprojekt och minskar utrymmet för underhåll av det som finns. Nu signalerar man ett omtag inför det beslut som riksdagen ska fatta senare i år om ny infrastrukturplan för perioden 2022 – 2033.

    Från C, V, S och framförallt MP kom omgående kritiska kommentarer. MP:s tidigare trafikborgarråd i Stockholm, Daniel Helldén, anser att den enda effekten av högerpartiernas stopp för de så kallade HH-banorna är att ”alla projekt försenas och fördyras” säger han till Järnvägar.nu.

    Höghastighetsbanorna är viktiga för att öka kapaciteten i det svenska järnvägsnätet och för att snabba upp många resor. Vi vill göra tågresorna mer attraktiva, minska miljöpåverkan och rädda klimatet, fortsätter han.

    Men alla miljöpartister är inte upprörda. Förre språkröret Birger Schlaug skriver i ett inlägg på sociala medier att höghastighetstågen är ett uttryck för en ”naiv ekomodernism” som partiledningen och många, men långt ifrån alla, MP-sympatisörer omfamnar:

    MP:s ledning gillar höghastighetståg, de har gjort det till en symbolfråga för grön modernism. Det parti som skapades av avhoppade miljöpartister – Partiet Vändpunkt – är däremot emot satsningarna. Klokt av dem, skriver han bland annat.

    Enligt Schlaug är två av höghastighetsbanornas många nackdelar att de mindre orterna mellan stora städer får färre stopp och att även städerna ofta får de nya stationerna förlagda i utkanten av sin bebyggelse. Förtar inte detta en av fördelarna med tåg framför flyg? undrar han.

    Just den här sortens invändningar och kritik mot HH-projektet luftas nu också från företrädare för småkommuner längs en av projektets deletapper, sträckan Göteborg-Borås.

    Varken Bollebygd eller Härryda kommun skulle få något stationsläge vid sina tre tätorter, det vill säga Bollebygd, Landvetter och Mölnlycke. Det skulle man först få enligt tidigare planering, men stationerna ströks när konceptet ”höghastighet” infördes.

    Från dessa orter pendlar många tusen människor varje dag in till Göteborg med bil eller buss, vilket man alltså skulle få fortsätta med.

    Nu kräver kommunstyrelsens ordförande i Bollebygd, Michael Plogell, att kommunen måste komma med på kartan igen för en ny modern järnväg, om det nu blir ett omtag i planeringen:

    Vi politiker i Bollebygd accepterade under galgen att det inte skulle anläggas en station i vår kommun, eftersom vi insåg att landets nytta var större än vår kommuns. Men med regeringsskiftet kommer sannolikt korten åter att kastas upp och det ligger i politikens intresse att de landar rätt, skriver han i ett debattinlägg.

    Härryda kommun har tidigare fått nej på sitt förslag om att få ett stationsläge längs den nya banan och har kontrat med att vägra delta i planeringen. Ett kommunalt nej är svårt även för staten att gå emot eftersom kommunerna har planmonopol inom sina gränser.

    Historiskt sett inleddes hela diskussionen om en ny snabbjärnväg mellan Göteborg och Stockholm så tidigt som i mitten av 1980-talet, med beteckningen ”Götalandsbanan.”

    Det var då enbart tal om denna sträcka, och med Jönköping som knutpunkt i mitten. Lobbygruppen för järnvägen bildades i Ulricehamn, en mindre stad mellan Borås och Jönköping, som förlorat all sin järnvägstrafik några år tidigare.

    Ironiskt nog har Ulricehamn sedan flera år strukits som anhalt för den nya höghastighetsjärnvägen, som istället enligt den planering som gällt hittills ska susa förbi några kilometer utanför staden i över 300 km i timmen.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.






      Kul att du besöker SMB! Vill du hjälpa oss med att svara på några frågor?

      Självklart vill jag hjälpa till!