Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Blivande regeringen: ”Nej till höghastighetståg”

    Ett av dagens snabbtåg på svensk järnväg, SJ 3000 - det verkar tveksamt om det kommer dyka upp snabbare kollegor på spåret, dock. Foto: Stefan Nilsson/SJ

    Det nya regeringsblocket SD, M, KD och L vill skrota mångmiljardbygget av ny höghastighetsjärnväg. Kostnaden är för hög och riskerar att tränga undan satsningar på andra viktiga projekt, framhåller man. Men hur pengarna istället ska fördelas framgår dock inte – ännu.

    Det är inget oväntat besked som nu läggs fram i en flerpartimotion i riksdagen, där omtaget tillkännages. De fyra partierna har under en längre tid kritiserat den avgående S-regeringen, och den förra S-MP-regeringen och anser att dessa prioriterat ett omfattande nybygge med såväl osäker prislapp som oklar nytta.

    Stambanornas kostnad har beräknats till cirka 325 miljarder kronor (exklusive stationer och resecentra). I förslaget till ny så kallad Nationell plan för infrastruktur 2022-2033 finns avsatt drygt 100 miljarder till de första delarna av satsningen. Det finns även nya beräkningar som antyder att byggkostnaden kan stiga mot 400 miljarder kronor.

    Fråga om prioritering

    De fyra högerpartierna skriver nu i motionen att viktiga satsningar på andra järnvägar och vägar, men även flyg och sjöfart, prioriterats ned för att ge plats för höghastighetsbanorna, HH-banorna. Liksom även underhållet av det befintliga väg- och järnvägsnätet.

    Regeringen ökar medvetet underhållsskulden genom att inte att finansiera de anslag som Trafikverket sagt behövs för att bibehålla nuvarande standard på väg och järnväg… Den direkta konsekvensen av regeringens politik är att viktiga satsningar på omställning, underhåll och nybyggnation i hela Sverige skjuts på framtid eller inte blir av, heter det bland annat.

    Regeringen Reinfeldt var för höghastighetståg

    Den borgerliga regeringen under Fredrik Reinfeldt lade år 2014 visserligen själv fram megaprojektet ”Sverigebygget” med nya stambanor för höghastighet mellan Stockholm, Göteborg/Borås och Malmö via Jönköping som grundbult.

    Det här paketet byggde även på finansiell medverkan från kommunerna med nya bostadsområden, moderna resecentra med mera.

    Sverigepaketet lanserades av Allianspartierna i Almedalen sommaren 2014 och får nog ses som ett utspel i det årets valrörelse. Och det såg ett tag ut som det fanns en gedigen majoritet i riksdagen för ett sådant här projekt, eftersom de rödgröna partierna också velat se en sådan satsning.

    Men när de beräknade kostnaderna steg i höjden svalnade partiernas intresse undan för undan. Och eftersom Sverigedemokraterna redan från början sagt nej till att bygga stambanor för höghastighetsjärnvägar finns nu en klar riksdagsmajoritet emot projektet.

    Ostlänken inte aktuell att stoppa

    Närmast i tid att börja byggas, med start inom något år, är etappen mellan Järna (väster om Södertälje) och Linköping, den så kallade Ostlänken via Nyköping och Norrköping.

    Denna järnväg har legat med i den statliga planeringen mycket längre än HH-banorna varit på tal och ses som viktig och nödvändig för att öka kapaciteten mellan huvudstaden och de stora städerna längs sträckningen, och avlasta den hårt belastade Södra stambanan.

    Enligt Moderaternas undertecknare av motionen, Maria Stockhaus, är Ostlänken inte aktuell att stoppa:

    Moderaterna har sedan länge varit emot de dyra höghastighetstågen. Vi vill istället satsa resurserna på befintligt järnvägsnät. Det finns dock inte några planer på att stoppa Ostlänken, skriver hon i en skriftlig kommentar till Supermiljöbloggen.

    Begreppet höghastighetsjärnväg står för farter över 250 km i timmen, upp till 320 km/h eller än mer. Ostlänken ska emellertid byggas för just 250 km i timmen, vilket idag är ordinarie planeringshastighet för nya svenska järnvägsbyggen.

    Den avgående regeringens proposition för infrastrukturbudgeten de kommande tolv åren bereds för närvarande i riksdagen. Det återstår att se om det blir fler stora förändringar av förslaget när det nu är högerblocket som håller i taktpinnen.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.