Google, Microsoft och Amazon marknadsför sig med löften om klimatneutralitet och vindkraftsdrivna datahallar. Samtidigt tjänar de storkovan på att hjälpa fossilindustrin att hitta och utvinna ny olja.
Teknikjättarna målas ofta upp som förebilder i näringslivets omställning till fossilfritt. Googles alla datacenter drivs sedan 2018 på förnybar energi. Microsoft har lovat att bli klimatneutrala till 2030 och därefter samla in koldioxid motsvarande företagets alla utsläpp sedan 1975.
Så ser planerna ut för företagens interna verksamheter. På andra håll är det inte riktigt lika soligt. Dagens Nyheter har nämligen granskat techbolagens marknadsföring gentemot oljeindustrin.
Både Microsoft, Google och Amazon säljer in sin mest avancerade teknik med löften om ”nya borrmöjligheter” och ”sänkt kostnad per fat olja”. Bland Googles mest prominenta kunder finns Chevron, Anadarko Petroleum och Schlumberger, några av världens största oljebolag. Microsoft arbetar för Exxonmobil och norska Equinor. Bolag som BP och Shell får istället sin AI-teknik levererad av Amazon.
– Allt letande efter nya olje- och gaskällor är klimatmässigt katastrofalt, säger Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet till DN.
I höstas framkom också att Google sponsrar ett antal lobbyorganisationer som motverkar Parisavtalet och arbetar för att försvaga USA:s miljöskydd.
Klimatsmarta serverhallar i all ära, men techföretagen bör ta sig i kragen när det kommer till kundkretsen. Det är inte fossilfritt om inte hela verksamheten är det.
Tills IT-jättarna fått ordning på greenwashingen använder vi söktjänsten Ecosia istället. Då får vi nyplanterade träd – och slipper gynna de oljevurmande söktjänsterna.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till