Arla nomineras till Årets matbluff

Mjölk med ”netto-noll klimatavtryck” är en av finalisterna till antipriset Årets matbluff. Reklamen stämdes nyligen av KO för brott mot marknadsföringslagen.
Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: ”Netto noll klimatavtryck”, vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral.
Så lyder en del av konsumentföreningen Äkta varas motivering till nomineringen av Arla till Årets matbluff 2021.
SMB har tidigare rapporterat om hur Arla länge ignorerat Konsumentverkets bedömning av reklamen som vilseledande. I höstas stämde Konsumentombudsmannen mejerijätten för brott mot marknadsföringslagen. Arla själva menar att deras insatser – som framför allt består av omtvistad klimatkompensation – räcker för att kalla mjölken klimatneutral.
Äkta vara konstaterar att greenwashing blir allt mer uppmärksammat.
En ny trend vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.
Vill du läsa fler oberoende granskningar av greenwashing? Stötta Supermiljöbloggens arbete genom att swisha till 123 270 12 33.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till