Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Positiva nyheter

    EU-medel ska sätta fart på järnväg mellan Stockholm och Oslo

    Ett av dagens snabbtåg på svensk järnväg, SJ 3000 - det verkar tveksamt om det kommer dyka upp snabbare kollegor på spåret, dock. Foto: Stefan Nilsson/SJ

    När EU fördelar medel för att förbättra infrastrukturen kommer sträckan Oslo–Stockholm ha högsta prioritet. Det blev klart den 18 december när förhandlingarna mellan EUs medlemsländer och Europaparlamentet avslutades.

    Det är det så kallade transeuropeiska transportnätet (TEN-T) som har varit uppe för revidering. Syftet med TEN-T är att verka för ett gränsöverskridande europeiskt infrastrukturnätverk. I förordningen har de flesta linjer mellan europeiska huvudstäder varit inkluderade och nu ska även sträckan Oslo–Stockholm inkluderas.

    Järnvägssträckan är idag eftersatt. Avgångarna är få och transporttiden är strax över fem timmar. Flyglinjen på samma sträcka, vars restid är en timme, är en av världens mest trafikerade. En prioriterad järnvägslinje med rakare sträckning skulle således kunna få fler att välja tåget i stället för flyget, vilket skulle och minska koldioxidutsläppen.

    Det här är ett jätteviktigt besked och en tidig julklapp för alla oss som vill få till en bättre järnväg mellan Oslo och Stockholm. Det betyder att möjligheterna till EU-finansiering ökar avsevärt och att det finns krav på att stråket ska hålla en högre standard. Det är en logisk förändring. Sträckan borde varit utpekad tidigare, men med den förändrade säkerhetssituationen i Europa och Sveriges ansökan om medlemskap i Nato har stråket blivit ännu viktigare.

    Jonas Karlsson, VD Oslo-Sthlm 2.55, i ett pressmeddelande.

    Järnvägssträckans betydelse ur ett säkerhetsperspektiv vidareutvecklas i en ny rapport av Oslo-Sthlm 2.55. Rapporten pekar på Försvarsmaktens beroende av järnvägssträckan för att förflytta trupper och material mellan länderna. Dagens brister i sträckning, i form av låg tillförlitlighet och lång restid från de kurviga sträckningarna, gör Sverige sårbart.

    Vi har länge pratat om att en bättre järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle stärka både Sverige och Norge ekonomiskt samt att det kraftigt skulle minska vår klimatpåverkan. Men med det försämrade säkerhetsläget i Europa är det tyvärr uppenbart att det blivit ännu mer angeläget och akut att utveckla förbindelsen nu.

    Jonas Karlsson, VD Oslo-Sthlm 2.55, i ett pressmeddelande.

    Faktarutan

    Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.