Flygbolagsannonser stoppas – klassas som greenwashing

Företag strösslar gärna med hållbarhetsbudskap i sin marknadsföring, men nu sätter Storbritannien stopp för några av de största utsläpparnas annonser. Flera flygbolag tvingas ta bort annonser som innehåller vilseledande klimat- och miljöpåståenden.
Annonser för flygbolag som Air France och Lufthansa har stoppats i Storbritannien efter att de klassats som greenwashing, rapporterar BBC. I Sverige var Omni först med att rapportera om händelsen.
Air France påstod att företaget “förbinder sig att skydda miljön” och Lufthansa uppmanade passagerare att “flyga mer hållbart”. Även flygbolaget Etihad har fått annonser stoppade. De använde begreppet ”environmental advocacy”. Lufthansa och Eithad tog bort sina annonser.
Stoppet motiveras med att annonserna inte visar flygbolagens effekt på klimat och miljö. Reglerna för annonser om hållbarhet skärptes i Storbritannien för två år sedan. Då släppte ASA (The UK’s Advertising Standards Authority) nya riktlinjer för att säkerställa att konsumenter inte blir vilseledda av klimatpåståenden.
Även i Sverige finns regelverk kring hållbarhetsbudskap i till exempel annonser. Framför allt är det marknadsföringslagen som styr hur man får uttrycka sig. Det finns även icke-juridiska riktlinjer för företag att följa.
Svenska domstolar har i ett flertal fall konstaterat att miljömarknadsföring har ett betydande kommersiellt värde. Samtidigt är det svårt för konsumenter att kontrollera sanningshalten i budskapen. Det innebär att kraven på tydlighet är ännu större, och annonsören måste kunna styrka att påståendet är sant.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till