Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    LEDARE. Varför kan Tyskland men inte vi? Det är dags att vi ställer den frågan till regeringen. Kollektivtrafiken spelar en viktig roll för minskade utsläpp – men medan tyskarna får en superbiljett för resor i hela landet får vi något värre än ingenting alls. Vi får subventioner för bil, bil och åter bil.

    Du har säkert hört om det tidigare: Tyskland gör nu en jättesatsning på kollektivtrafiken genom att lansera “Tysklandsbiljetten”. För drygt 500 kronor i månaden kan invånarna resa fritt med regionaltåg, buss, tunnelbana och spårvagn – i hela landet. 

    Planen är att lansera biljetten i maj, om inte EU-kommissionen säger stopp. Biljetten är ett resultat av det lyckade testet med 9 euro-biljetten i somras, som SMB tidigare rapporterat om.

    I den svenska regeringen verkar intresset för något liknande vara minst sagt svalt. 

    Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har inte bara visat ointresse för kollektivtrafiken – han har närmast avvisat den. I en DN-artikel klargör han att det inte kommer bli några subventioner för kollektivtrafiken, trots att biljettpriserna har skenat de senaste åren. 

    Trafikslag ska inte ställas mot varandra, säger ministern, som inte heller verkar vara intresserad av att minska biltrafiken. Att forskningen säger att det är ett måste spelar tydligen ingen större roll.

    Plattan i mattan mot missade klimatmål

    I tider av såväl klimatkris som försämrad ekonomi hade en kraftig subventionering av kollektivtrafiken varit ett klockrent drag. Men regeringen är upptagna med annat när det gäller infrastruktur. De beslut som fattats sedan tillträdet har handlat om två saker: att göra det ännu enklare och billigare att köra bil, och att rädda flyget till varje pris. 

    Vill du ha exempel? Inga problem, det finns massor. 

    Vi kan börja med slopandet av det nya reseavdraget. Det var en efterlängtad ersättare för dagens system som gynnar bilister och ger upphov till stora mängder fusk. Det nya reseavdraget skulle bli färdmedelsneutralt och gynna landsbygdsbor och resenärer i kollektivtrafiken. 

    Så kan vi ju inte ha det. Förslaget godkändes av samtliga partier utom SD så sent som i somras, men plötsligt, efter regeringsskiftet, ändrade M, KD och L åsikt. Det säger något om var makten egentligen bor. 

    Regeringen har varit effektiva under sin första tid vid rodret. Utöver slopandet av reseavdraget har de hunnit flytta pengar från järnvägsunderhåll till vägunderhåll och ställa in planerade järnvägssatsningar. De har dessutom rivit upp planerna på att lägga ner Bromma flygplats – trots att ägaren Swedavia dömt ut den som olönsam – och planerar för en kraftig sänkning av reduktionsplikten. Sistnämnda gör att vi nästan helt säkert kommer att bomma klimatmålet för transportsektorn. Vroom, vroom.

    Kollektivtrafiken får klara sig själv 

    Det finns inga planer på att stötta kollektivtrafiken ekonomiskt så att trafikbolagen – som drabbades hårt av minskade biljettintäkter under pandemin – slipper höja priserna. Och som de höjs. Enligt SCB har kostnaden för enkel- och månadsbiljetter ökat med 139 procent. Ökningen är dubbelt så stor som kostnaden för bensin under samma period. 

    Det verkar helt enkelt som om regeringen inte vill minska vare sig utsläppen eller människors utgifter. Eller förlåt, en del människors utgifter har ju faktiskt sänkts: Tidöpartierna fick ju ner bensinpriset med 14 öre. Synd bara att det kostade kollektivtrafikresenärerna och övriga skattebetalare 6,7 miljarder kronor. 

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.