(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Mattias Goldmann, Fores: “Om Bil Sweden har rätt…”

Foto: Fores

Branschorganisationen Bil Sweden menar att ”peak car” och ”peak mileage” inte finns och inte kommer att ske – vi kommer att ha allt fler bilar och köra allt fler kilometrar i dem. Så vad händer om de har rätt? 

År 2030 ska Sverige ha en fossilbränsleoberoende fordonsflotta, innebärande att användningen av fossila drivmedel ska ha minskat med 80 procent jämfört med i dag. På 2030-sekretariatet, en bred ”coalition of the willing” för att uppnå målet, betonar vi att målet behöver nås med åtgärder inom Bilen (fordonen), Bränslet (drivmedlen) och Beteendet.

Vi bedömer att mycket av beteendeförändringarna sker närmast av sig självt, och har bland annat sett ett snabbt ökande av det kollektiva resandet, stadigt sjunkande körsträckor per bil och att man tar körkort allt senare i livet. Bilpoolerna ökar långt snabbare än bilförsäljningen; allt färre tycker det är relevant att äga egen bil – ”bil bara när du vill” appellerar mer.

Denna bild är samma som exempelvis The Economist angett på ett globalt plan; inte bara i Sverige utan i hela den utvecklade världen ökar intresset för att transportera sig på andra vis än medelst egen bil.

Bil Sweden, som ”arbetar för att förbättra villkoren för att producera, sälja, köpa, äga, och köra bil”, har en helt annan bild. Deras vice vd Ulf Perbo har myntat begreppet ”Boom car” – och det är inte helt taget ur luften. Just nu ökar nybilsförsäljningen och 2014 ökade även körsträckorna medan cyklingen faktiskt minskade. Perbo menar också att änkor kommer att köra mer bil än förr, samt att invandrarna som nu kommer till Sverige är och tänker sig förbli vanebilister. Det sista får ses som spekulativt, det övriga är statistiskt belagt, även om vår tolkning är att det är tillfälligt.

Men låt oss för en stund utgå ifrån att Bil Sweden har rätt; det blir ”boom car”. Då måste vi göra desto mer på andra områden för att klara 2030-målet. Med bilförsäljarorganets egen logik måste vi då:

Snabbare minska utsläppen per bil. Skärpningen av miljöbilsdefinitionen måste komma tidigare och kan inte längre tillåta att tunga bilar får släppa ut mycket mer än lätta. Bonus-malus-beskattningen som kommer 2017 måste ta i mer, så att nya bilar snabbare blir gröna. Statlig upphandling måste snarast helt sluta köpa och leasa fossilbilar.

Påskynda ökningen av förnybart. Utöka stödet till laddinfrastruktur, höja låginblandningen av etanol i bensin och biodiesel i diesel, säkerställa att E85-mackarna verkligen används, bygga ut biogasen i hela landet och få en vettig testflotta av vätgasfordon.

Mer aktivt styra mot ändrat resande. Reseavdraget, som ger mest till den som tar bilen, inget till den som cyklar eller jobbar hemma, behöver då bli transportslagsneutralt eller kanske rentav stimulera till icke-bilåkande. Vi kanske måste se över förmånsbilsdefinitionen, som ju gör det starkt lönsamt för många att välja en bil i stället för någon annan form av löneförmån.

Paradoxalt nog är Bil Sweden motståndare till dessa förslag. De vill inte ha en bonus-malus-beskattning alls, de drev fram den viktbaserade miljöbilsdefinitionen, påtalar vid varje tillfälle hur svårt det är att köra elbil och vilka problem det skulle vara att införa E10-låginblandning som Finland och Tyskland redan har. Reseavdraget och förmånsbilssystemet vill de inte röra.

Bil Sweden bör inse att ju mer de driver på för ”Boom car”, desto mer måste varje ansvarsfull politiker ta i med lagstiftning och ekonomiska incitament för att vi ska klara de uppsatta målen, där fossilbränsleoberoende fordonsflotta har en särställning. Av ren självbevarelsedrift bör Bil Sweden – och alla vi andra som ser en framtid för bilen – omfamna ”peak car”.

Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.