Max: ”Varken vi, våra gäster eller klimatet har tid att vänta – det är dags att agera!”
”På Max är vi väl medvetna om att nötköttsproduktion kraftigt bidrar till koldioxidutsläppen. Och är man en del av problemet så måste man vara en del av lösningen”, skriver Richard Bergfors (vd) och Christoffer Bergfors (vice vd) på Max Hamburgerrestauranger, idag i ett debattinlägg på Supermiljöbloggen.
Just nu pågår Almedalsveckan i Visby och många är på plats för att prata om hållbarhet och miljö. Politiker, intresseorganisationer och företag. Förhoppningarna är stora på att Sveriges ledare och företag ska ta sitt ansvar för att minska klimathoten. Det diskuteras hållbarhet på fler än 700 seminarier på Almedalen i år, så engagemanget är det inget fel på. Men det är hög tid att börja agera.
På Max är vi väl medvetna om att nötköttsproduktion kraftigt bidrar till koldioxidutsläppen. Och är man en del av problemet så måste man vara en del av lösningen. Därför lanserade vi i början av året en riktigt bra och bred vegomeny, utan att göra avkall på smak och kvalitet. Vi femdubblade det gröna utbudet och satte upp målet att var femte beställning skulle vara något annat än rött kött år 2020. Efter några veckor konstaterade vi att det målet redan var uppnått. Då ändrade vi helt enkelt målet till var tredje.
Med facit i hand så blev det den mest omfattande och uppmärksammade lanseringen i hela Max historia. Dessutom är det en affärsmässig framgång. Att vi skulle kunna få så många att välja vego var mer än vi hade vågat hoppats på. Något vi tipsade våra internationella branschkollegor om i en annons i Chicago Tribune, under världens största restaurangmässa, NRA show.
För oss handlar hållbarhet också om att ta ansvar för det kött vi serverar. Därför har vi bara svenskt kött och svensk kyckling. Det kostar betydligt mer, men vi tycker att hälsa, miljö och öppna landskap är värda det priset.
Oavsett vilka resultaten blir här i Almedalen så måste vi företag fortsätta visa på ledarskap, inspirera varandra och konkret ställa om. Fram till nu har det oftast handlat om hur vi kan minska koldioxidutsläppen genom att se över transporter och energiproduktion. Även här har vi agerat, bland annat genom att vara först i världen med att klimatmärka vår meny och klimatkompensera hela vår produktionskedja, från jord till bord. Men det räcker inte, förändring måste ske inom fler områden. Det gäller inte minst vad vi äter. Mat är för de flesta – inklusive oss själva – förknippade med njutning. Och visst ska vi fortsätta att njuta av god mat, men faktum är att matkonsumtion står för 25 procent av världens koldioxidutsläpp idag. Som hamburgerkedja vill vi skapa valmöjligheter för våra gäster, så att de kan göra klimatsmarta val.
Vi vet att det går att förena hållbarhet med god lönsamhet. Människor efterfrågar företag som tar ansvar för miljön, klimatet och samhället. Man är villig att betala för det. Därför är vi övertygade om att fler goda, klimatsmarta alternativ på våra och andras menyer kommer bidra till att vi inte bara är långsiktigt hållbara utan också fortsatt lönsamma.
Varken vi, våra gäster eller klimatet har tid att vänta. Vi ser det som vårt ansvar att fortsätta agera och utmana oss själva och andra till förändring. Så uppmaningen vi riktar till våra konkurrenter i branschen på plats i Almedalen är: Dags att agera – tillsammans kan vi göra stor skillnad!
Richard Bergfors, vd
Christoffer Bergfors, vice vd
Max Hamburgerrestauranger
PS. I augusti öppnar vi vår första helt gröna restaurang på Way out West, kom in och prova ett riktigt gott, grönt alternativ om du har vägarna förbi.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till