SAS och Swedavia föreslås få ännu fler statliga jättesubventioner för att kunna återhämta sig efter coronakrisen. Tillsammans uppgår det nya stödet till över 8 miljarder kronor – mer än hälften så mycket som Sveriges miljöbudget. Samtidigt kan stödet komma att villkoras med klimatkrav.
På en pressträff under måndagen presenterade näringsminister Ibrahim Baylan (S) regeringens och samarbetspartiernas nya förslag för flygsektorn. SAS ska rekapitaliseras och staten föreslås öka ägandet med ytterligare upp till fem miljarder av statens pengar.
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) meddelade på pressträffen att stödet kan komma att villkoras med klimatkrav.
En förutsättning för att regeringen deltar i en rekapitalisering av SAS är att man sätter nya ambitiösa miljömål som uppfyller Parisavtalet.
För att klimatkraven ska kunna ställas behöver regeringen få med sig övriga ägare, däribland danska staten. Det är alltså inte säkert än att det blir av. Regeringen har som bekant redan i maj gett SAS 3,3 ovillkorade miljarder i kreditgarantier, trots löften om ”grön omställning” efter corona.
Även Swedavia, som äger landets statliga flygplatser, får ta del av svenskarnas gemensamma resurser. Över 3 miljarder kronor går till Swedavia. Samtidigt meddelade Swedavia att utbyggnaden av Arlanda pausas.
Flygstöden om totalt drygt 11 miljarder kronor kan jämföras med Sveriges miljöbudget, som ligger på 12,6 miljarder. Det är talande att miljöåtgärder uteblir på grund av svepskäl om bristande ekonomi, men när det handlar om att rädda fossila verksamheter finns det plötsligt pengar.
Vi får verkligen hoppas att klimatkraven blir verklighet, annars riskerar förtroendet för regeringens och samarbetspartiernas miljöpolitik dala lika fort som flygbranschens passagerarsiffror.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till