I snabb takt har vi nåtts av flera nyheter om hur olika fordonstillverkare ska övergå till att tillverka elbilar. För några veckor sedan var det Volvo som till 2030 ska övergå helt till att tillverka elektriska bilar och nu i veckan BMW som tillkännager att de till 2030 ska minska koldioxidutsläppen med minst en tredjedel och till 2023 erbjuda 25 elektrifierade modeller. Positivt, men det är fortfarande bättre för miljön att åka kollektivtrafik, cykel eller att gå, även om det märks mindre i media.
Världens fordonsutveckling har inneburit enorma framsteg för vårt samhälle och de flesta av oss skulle inte kunna tänka oss ett samhälle utan våra fordon. Och nu när vi går mot elektrifierade fordonsflottor har vi nått ännu ett framsteg.
Det är särskilt sant om man ser till Naturvårdsverkets beräkningar som visar att våra inrikes transporter och resor står för omkring en tredjedel av Sveriges inhemska växthusgasutsläpp som totalt var cirka 50,9 miljoner ton koldioxidekvivalenter år 2019. Beräkningarna visar även att det är personbilarna som bidrar mest och släpper ut cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter (lika mycket som orsakas av våra flygresor).
I det hänseendet är det mycket bra att Polen nu satsar på elbilar i de lägre prisklasserna under varumärket Izera. Eller att Volvo satsar fullt ut på elektriska bilar från 2030. Eller att BMW nu gått ut med att de ska minska koldioxidutsläppen och satsa på elektrifierade modeller. Enligt tankesmedjan Transport & Environment i Bryssel släpper nämligen elbilar i genomsnitt ut nästan tre gånger mindre koldioxid än motsvarande bensin- och dieselbilar.
När det gäller BMW ska lanseringen av den helt elektriska BMW iX3 modellen kopplas till en spellista av den svenska DJ- och electropopduon Icona Pop som därmed ska sätta tonerna för elektrisk körning. Spellistan heter ”Born Electric” och ska räcka till 459 km körning – samma stäcka som den elektriska räckvidden i en fulladdad BMW iX3. BMW själva beskriver det som utsläppsfri körning.
Utvecklingen på elbilsmarknaden är intressant, och fordonsmarknaden ser faktiskt ut att nå målet om full elektrifiering inom en synbar framtid. Men det som BMW beskriver i sitt pressmeddelande för BMW iX3 modellen som ”utsläppsfri körning”, hur utsläppsfri är den egentligen?
Enligt en rapport från IVL har en elbils 100kWh-batteri orsakat 15-20 ton koldioxidutsläpp redan innan bilen har börjat köras. Sedan ska utsläppen från resten av produktionen läggas på det, det vill säga utsläpp kopplade till fabriken, materialen, energiåtgången vid produktionen etcetera. Helt utsläppsfritt blir det alltså inte.
Elbilar är bättre än fossildrivna bilar, men inte heller en elbil är bra för miljön. Ska vi sedan lägga till Trafikverkets beräkningar om att hälften av alla bilresor i tätort är kortare än fem kilometer, då kan man kanske fundera på hur många som egentligen alls behöver äga en bil. Kollektivtrafik, cykel och att gå är fortfarande bättre alternativ ur såväl miljö- som hälsoperspektivet än alla typer av bilar, men om det blir det inte lika många pressmeddelanden.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till