Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Ledare

    Svenskt Näringsliv måste göra upp med Timbro om klimatomställningen

    Bild på Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke
    Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke vill inte att klimatomställningen bromsas - men vad vill Timbro? Foto: Svenskt Näringsliv

    Härom veckan satte Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke ned foten om klimatomställningen. ”Jag tror det är viktigt att Sverige håller fanan högt” säger han i en DN-intervju. SMB ledare välkomnar det beskedet starkt. Men menar Jacke allvar behöver behöver rimligen SN:s ledning en gång för alla göra upp med sin egen dotterorganisation Timbro.

    I DN:s intervju säger Jan-Olof Jacke klart och tydligt ifrån om behovet av en europeisk klimatpolitik som inte slår av på takten. Från många håll, främst från ultrahögern och även den måttligare högern, pågår initiativ för att bromsa EU:s gröna omställning. EU-parlamentets kristdemokratiska och konservativa partigrupp EPP (med M och KD som medlemmar) vill till exempel ändra beslutet om att fasa ut fossilbränsledrivna bilar ur produktionen. Längre högerut förnekas i huvudsak klimatproblemet, och därmed faller även behovet av åtgärder.

    Jacke framhåller att omställningen tvärtom gynnar både framtida generationer och svensk konkurrenskraft. Det är bara att instämma. Ambitiös och konsekvent klimatpolitik är bra för företagens kommersiella intressen, slår han fast. (Inom parentes är detta hans uttalande inte bara en kritik mot politiska krafter inom EU utan, inlindat och indirekt, även en spark mot Tidöregeringens klimatpolitik, som varken är ambitiös eller konsekvent).

    Man kunde av hela hjärtat önska att Svenskt Näringsliv hade en lika progressiv hållning som Hagainitiativet om behovet av starka styrmedel och ett ännu starkare fokus hos både politik och näringsliv för att nå hållbarhetsmålen utan klimatpåverkan. En hållning som för övrigt understryks av dess generalsekretare Nina Ekelund i helgens SMB-krönika.

    Men nu är det inte så. Det går att förstå. SN är en så mycket större organisation, med motstridiga kortsiktiga intressen mellan medlemsföretag med helt olika inriktningar och produktområden.

    Det är därför så mycket mer välkommet om dess vd pekar tydligt i vilken riktning alla måste gå.

    Men det krävs mer än uttalanden i intervjuer för att skapa trovärdighet. Om Jacke vill påverka och mobilisera alla de tusentals ännu tveksamma medlemsföretagen att bejaka, sträva mot och ansluta till klimatomställningen, kan inte han själv och Svenskt Näringsliv acceptera ett pågående krypskytte, ja, ren femtekolonnverksamhet, inifrån – från Timbro, tankesmedjan som fortsätter att tala med kluven tunga i klimatfrågan.

    ”Timbro prioriterar klimatomställningen högt – det är viktigt att Sverige minskar sina koldioxidutsläpp och att användningen av fossila bränslen trappas ned snabbt.”

    Så löd den kortfattade skriftliga kommentaren från Timbros vd PM Nilsson, sedan SMB och Dagens ETC, vädjat om en intervju för några månader sedan. Detta var efter vår omfattande granskning av Timbros långa och destruktiva samarbete med oljefinanserade amerikanska tankesmedjan Atlas.

    I vår granskning kunde vi visa, ja, bevisa, att Timbro getts både ansvar och finansiering för att sprida klimatförnekande budskap i europeisk och svensk debatt kring år 2000 – och att samarbetet med Atlas fortsatt många år därpå, in på 2020-talet.

    Det är gott och väl om PM Nilssons försäkran stämmer – även om det finns väldigt mycket mer vi hade velat fråga honom om.

    Men gör den det? Det finns starka skäl att tvivla. Timbros inflytelserika chefsekonom Fredrik Kopsch har bevisligen helt motsatt uppfattning. När högerdebattören, tillika klimatskeptikern Henrik Jönsson, i ett inlägg nyligen framhöll att ”det är hög tid att Sveriges politiker öppet erkände att klimatmålen i deras nuvarande form är omöjliga att genomföra” fick denne starkt bifall från Timbrohåll:

    ”Bra text av Henrik Jönsson. Politiker kommer överge klimatmålen. Det går inte att få acceptans för politiken som krävs”, skrev Fredrik Kopsch i ett Twitterinlägg.

    Det kan tilläggas att Timbros chefsekonom i fler inlägg på sitt Twitterkonto propagerar för att klimatmålen gott kan överges.

    Förutom att åsikten att det är bra om klimatmålen överges är ytterst olycklig, är hans kommentar om den bristande acceptansen fel i sak. Det har gjorts ett flertal opinionsundersökningar, här Naturskyddsföreningens, som visar att i en majoritet av i vilket fall svenskarna vill se resoluta klimatåtgärder från politiken.

    SMB har skickat Svenskt Näringslivs pressavdelning denna ledarartikel, med en hälsning till Jan-Olof Jacke att han är hjärtligt välkommen att kommentera vårt inlägg på SMB debatt, och att bemöta vår frågeställning:

    Har Svenskt Näringslivs högste chef, för sin trovärdighets skull, råd att låta ledande personer inom Timbro fortsatt sprida ett rakt motsatt budskap mot det han själv framför?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.