Chocksänkt reduktionsplikt sätter klimatmål på spel
Tidöpartierna har enats om en ny, lägre nivå för reduktionsplikten och därmed är sannolikheten stor att transportsektorns klimatmål inte nås. På DN Debatt meddelar regeringen och SD att nivån sänks drastiskt till sex procent.
Reduktionsplikten, det vill säga styrmedlet som reglerar inblandning av biodrivmedel i diesel och bensin, har varit en het potatis sedan regeringen Kristersson tillträdde. Åtgärden har bedömts vara en av de absolut viktigaste för att klimatmålet för transportsektorn ska nås, och Tidöpartiernas planer på att sänka nivån har kritiserats hårt. Bland annat har Naturvårdsverket, Energiföretagen och OKQ8(!) uttalat sig kritiskt.
I år ligger reduktionsplikten på 30,5 procent för diesel och 7,8 för bensin. Den planerade höjningen för 2023 pausades av den tidigare regeringen med syfte att hålla nere drivmedelspriset för konsumenter.
Och nu sänks nivån alltså rejält: till sex procent för både diesel och bensin från och med nästa år. Det innebär att det är högst osannolikt att målet om 70 procent minskade utsläpp från inrikes transporter till 2023 kommer att nås, ett scenario som Naturvårdsverket varnade för i april.
SD:s inflytande över klimatpolitiken fortsatt tydligt
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har stångats med SD i frågan. I höstas menade hon i en intervju med Sveriges Radio att sänkt reduktionsplikt bara är en tillfällig åtgärd. För att kompensera för de ökade utsläpp beslutet har Pourmokhtari utlovat andra satsningar, som till exempel hastighetssänkningar och höjd trängselskatt. SD menar dock i DN att de inte är beredda att gå med på sänkta hastighetsgränser – de vill tvärtom höja dem.
“Jag är klimat- och miljöminister, jag bestämmer”, sa Romina Pourmokhtari när hon intervjuades av Sveriges Natur tidigare i vår. Det blir allt svårare att tro på. I frågan om reduktionsplikten är det tydligt att SD varit en drivande kraft. SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen säger till DN att ärendet är det hittills tydligaste beviset på partiets inflytande över regeringens politik. Flera tidigare klimatpolitiska beslut har gjorts under tydligt inflytande av SD, vilket Supermiljöbloggen rapporterat om tidigare.
Sänkningen görs ”för barnfamiljernas skull”
Den kraftiga sänkningen motiveras med behovet av att få ner priserna på bensin och diesel. Tidöpartierna skriver själva på DN Debatt att de sänker reduktionsplikten för barnfamiljernas skull. De anser dessutom att reduktionsplikten “inte är en effektiv åtgärd för att främja omställning”, vilket går rakt emot vad bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen anser. Vd:n Marcus Dahlsten säger till Sveriges Radio att dagens besked kan leda till att transportsektorns omställning till mer hållbara drivmedel bromsar in.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till