Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

De bär ansvaret för en hållbar konsumtion

Svenskarna tycker att det är konsumenten själv som bär det största ansvaret för en hållbar konsumtion, enligt en undersökning gjord av företaget SodaStream.
Av företag, politiker och konsumenter så är det enligt svenskarna först och främst vi själva som bär ansvaret för att ställa om konsumtionen i linje med en hållbar utveckling. Cirka en av tre tycker också att politikerna och företagen har ett stort ansvar. Det är främst de yngre som anser detta, nästan varannan person i åldern 18 till 30 tycker att företag ansvarar för en hållbar konsumtion. Undersökningen är baserad på 1 000 personer.
De här är ansvariga för en hållbar konsumtion enligt svenskarna i undersökningen:
1. Konsumenten 69 %
2. Företagen 37 %
3. Politikerna 30 %
För tre år sedan tyckte nästan hälften av svenskarna att det var producenterna som bar det yttersta ansvaret för att minska mängden avfall, och konsumenten kom då på andra plats. Vi verkar alltså ha svängt i vår uppfattning de senaste tre åren.
Enligt tidigare undersökningar av SodaStream så tycker fyra av tio svenskar att plast är det avfall som har mest negativ inverkar på miljön. Och nio av tio svenskar vet om plastkonsumtionens negativa miljöpåverkan. Trots det uppger majoriteten att de inte oroar sig så mycket eller helt enkelt inte bryr sig. Samtidigt tänker få på det när man handlar.
Michele Fitzwilliams, Nordic Marketing Director på SodaStream, kommenterar resultaten och påpekar att plasten borde ligga närmare i besluten på mataffären.

Plast är ett material som tappar i popularitet över hela världen, inte minst för att det förorenar våra hav. Eftersom vi anser att plast är sämst, borde steget inte vara långt att börja tänka efter innan vi handlar, så att vi aldrig släpar hem det som ska direkt slängas, då blir det mindre sopor.

I flera länder har det den senaste tiden tagits politiska beslut och genomförts åtstramningar för att minska nedskräpningen. I Sverige måste exempelvis återförsäljare vid försäljning av plastpåsar informera om deras dåliga inverkan på miljön. I maj kom dessutom EU-kommissionen med en rad förslag för att minska på konsumtionen av engångsplast och på så sätt minska skräp i havet. Bland annat föreslår kommissionen ett förbud mot plasttallrikar, -bestick, –sugrör, tops och ballonger med plastpinnar. Ytterligare förslag innebär bland annat märkningskrav på vissa produkter om hur mycket plast de innehåller och informationssatsningar mot medborgare.

På SodaStream brinner vi för en hållbar värld och ett steg att nå dit är minskad plastkonsumtion. Vi välkomnar därför politiska beslut som bidrar till just detta. Att svenska återförsäljare måste informera om plastpåsars negativa inverkan på miljön är jättebra. Men på SodaStream vill vi se en likdanande lag för plastflaskor. De är en stor miljöbov, både i form av nedskräpning men också av koldioxidutsläpp, säger Michele Fitzwilliams i ett pressmeddelande.

 

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra