Elbilarna blir fler – inte minst i Danmark
Elbilarna kommer att stå för omkring fyra femtedelar av nybilsförsäljningen i Danmark nästa år, enligt den danska bilbranschens organisation Mobility Denmark. Året efter väntas en miljon elbilar ingå i den danska bilflottan.
Den stora ökningen av antalet elbilar i Danmark anses bland annat bero på att skattereglerna gör det billigare att köpa och äga bilar med lägre utsläpp. Mobility Denmarks senaste prognos anger att det kommer att finnas 1.7 miljoner elbilar i landet år 2030, långt mer än regeringens tidigare prognos om 550 000 elbilar 2030.
”Det ställer krav på bland annat laddningsinfrastrukturen och elnätet, som måste hänga med så att den gröna omställningen ska hålla farten”, säger Mads Rørvig på Mobility Denmark.
Sverige har inte samma utveckling. Här var andelen nyregistrerade elbilar för privatpersoner 46 procent 2021, ökade till 51 procent under 2022 men sjönk sedan till 30 procent och låg kvar på denna siffra även 2024. En förklaring är att miljöbilspremien togs bort hösten 2022, en annan att bensinpriset samtidigt sjunkit.
Andelen elbilar i Sverige är därför fortfarande liten, men den ökar.
”För bara fem år sedan var andelen elbilar under 1 procent, men vid det senaste årsskiftet var omkring 7 procent av alla personbilar just elbilar, säger Magnus Nyström på SCB.
Många laddhybrider i Sverige
Enligt den svenska branschorganisationen Mobility Sweden sticker Sverige ut i ett avseende: det stora antalet laddhybrider. I oktober var två av tre nya personbilar laddbara – 36 procent var elbilar och 30 procent var laddhybrider. Den svenska andelen laddhybrider bland nya bilar ligger högst i Europa.
Världen över såldes nära 6 miljoner elbilar under första halvåret i år, vilket är en ökning på 29 procent jämfört med 2024. Av dessa såldes över 3.3 miljoner i Kina. Där är nu nästan var tredje ny bil en elbil, enligt webbplatsen EvWire som samlar statistik om elbilsindustrin.
Mer i Europa än i USA
Europa stod för 20 procent av alla elbilar som såldes under halvåret, medan USA bara stod för drygt 10 procent. Inom Europa är Tyskland det största elbilslandet, följt av Storbritannien och Frankrike.
I Norge, som är ett mycket mindre land, säljs inte lika många elbilar antalsmässigt, men väl andelsmässigt. I Norge står elbilarna nu för nära 94 procent av nybilsmarknaden.
Turkiet en uppstickare
En uppstickare utanför Europa är Turkiet, som enligt EvWire har gått upp från 12e till 7e plats i världens elbilsförsäljning. I Turkiet såldes under första halvåret i år nära 85000 elbilar, vilket är mer än dubbelt så mycket som under motsvarande period förra året. Många av bilarna var av märket Tesla, men även det statliga företaget Toggs nya elbilar sålde bra. Togg ska snart börja säljas på den tyska marknaden och vill senare lansera sina elbilar även i Sverige, skriver tidningen Elbilen.
Turkiet har beslutat satsa kraftigt på elbilsområdet, med en satsning på nära 5 miljarder dollar för att i framtiden tillverka en miljon elbilar om året i landet. Utöver det investerar den turkiska regeringen ytterligare 4,5 miljarder dollar på att bygga upp en batteriindustri, enligt en artikel i Elbilen förra året.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till