(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

EU undantar flyg från utsläppshandeln

Foto: Hunter-Desportes

Flyg till och från länder utanför EU ska tillfälligt undantas från handeln med utsläppsrätter – i väntan på en global lösning.

Flyget ingår från och med 2012 i EU:s system för handel med utsläppsrätter. 85 procent av utsläppsrätterna till flyget förra året delades ut gratis och resterande auktionerades ut. En studie från organisationen Transport&Environment visar att flygbolag kan ha tjänat upp till 1,3 miljarder Euro förra året genom att höja biljettpriserna för utsläppsrätter som de erhållit gratis. Systemet är därmed inte effektivt än så länge.

Nyligen beslutade dessutom rådet i en överenskommelse med EU parlamentet att verksamheter till och från flygplatser utanför EU tillfälligt ska undantas kravet att ingå handeln med utsläppsrätter. Beslutet kallas av EU kommissionen “stop the clock”.

Anledningen är att EU vill invänta utvecklingen inom International Civil Aviation Organisation (ICAO) som håller kongress i september 2013 där frågan om ett globalt system ska diskuteras. Undantaget kommer också efter många års påtryckningar från den amerikanska flygindustrin, Obamaadministrationen samt en rad andra länder som anklagat EU för protektionism och hotat med handelskrig. Tre amerikanska flygbolag tog fallet till domstol, men Europadomstolen beslutade att EU ETS införlivning av flyget inte strider mot internationell rätt.

Det är möjligt att stanna klockan för lösningar där flygindustrin måste bära en större andel av sin miljöpåverkan, men går det att stoppa klockan för det växande flygresandet? Flyget står för ca 5 procent av utsläppen av växthusgaser beräknas öka med 4-5 procent per år om inget görs.

I Sverige står flyget för ca 3 procent av utsläppen och  har nästan fördubblats mellan 1990-2011, enligt Naturvårdsverket. Flyget erhåller fossilsubventioner i Sverige genom undantag från skyldighet att betala energi – och koldioxidskatt samt genom driftsbidrag till flygplatser. Om flyget ska bära en större del av sin miljöpåverkan måste dessa subventioner fasas ut.

EU borde dessutom “gå före” och skärpa till systemet för handel med utsläppsrätter istället för att vänta på en global lösning. Kanske vore det värt ett litet handelskrig att försöka prissätta flygets miljöpåverkan?

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.