H&M del av en mer hållbar klädbransch – eller är det greenwashing?

Inom klädbranschen syns allt fler hållbarhetsinitiativ. Till exempel kläder i ekologisk bomull och andra material som kan anses mer hållbara, och många klädbutiker tar emot textilavfall för återvinning. Mitt i det här finner vi klädjätten H&M som ofta hamnat i blåsväder när företagets hållbarhet granskats. Häromdagen gick H&M ut med att de fördjupat sitt samarbete med andrahandstjänsten Sellpy och lagningstjänsten Repamera. Frågan är om det är ett tecken på en mer hållbar klädbransch, eller om det är en skapad illusion samtidigt som företaget fortsätter med en ohållbar verksamhet?
Textil- och klädindustrierna är enligt FN:s handelsorgan United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) en av världens största utsläppare. En huvudsaklig orsak till det är att kläder har kort livslängd, både på grund av att de tillverkas av dålig kvalitet och används sällan. Exempelvis används ett genomsnittligt plagg bara tio gånger innan det slängs. Därtill bränns ungefär 87 procent av de textilier som används för att tillverka kläder. Cirkulariteten är alltså försvinnande liten.
I den situationen kan det tyckas vara positivt att en stor klädkedja som H&M infört flera hållbara tjänster. H&M som är majoritetsägare i andrahandstjänsten Sellpy väljer nu att ytterligare fördjupa sitt engagemang kring reparation och andrahandstjänster.
Att svensken i genomsnitt slänger 7,5 kg textilier i soporna varje år är häpnadsväckande och något vi måste ändra på. Vi vill att det blir lika naturligt för alla att förlänga livet på kläder som att panta burkar. Därför testar vi hela tiden nya initiativ som möjliggör att vi tillsammans med våra kunder kan bidra till att göra mode mer cirkulärt, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig för H&M i Sverige till nyhetssajten Market.
I H&Ms butiker finns både syateljéer och möjligheten att lämna in kläder för återvinning. Enligt H&M och Market är tjänsterna till för att hjälpa kunderna att göra mer hållbara val och därmed även göra klädbranschen mer hållbar.
Samtidigt har H&M:s strategi att införa mer hållbara tjänster kritiserats för att vara greenwashing. Till exempel beskrev varumärkesmagasinet Brandingmag (BM) att H&M:s hållbara tjänster bara är till för att lura kunderna att tro att det är ett mer hållbart varumärke än vad det egentligen är. De skriver “What H&M is doing is greenwashing to distance itself from its role in damaging the environment; H&M is a fast fashion brand and fast-fashion products are unsustainable.”
Och rubrikerna kring klädföretagets påverkan har varit många. Till exempel har SMB tidigare rapporterat om hur H&M bränner tonvis nya kläder, i höstas rapporterades det om hur textilfabriker som arbetar åt H&M förgiftar floder i Turkiet och dessförinnan om hur H&M, tillsammans med Ericsson och Electrolux, har högre utsläpp än hela Sveriges totala utsläpp. Dessutom har H&M:s förre VD Karl-Johan Persson sagt att klimatrörelsen utgör ”ett verkligt socialt hot” genom att uppmana till köpstopp, medan H&Ms fabriksarbetare visat sig tjäna mindre än hälften av vad de kan leva på.
Allt det gör att H&M har mycket att bevisa innan deras verksamhet ska kunna kallas hållbar. Det har däremot mer hållbarhetsarbete är samarbeten med Sellpy och Repamera, bland annat ett mål om att vara klimatneutrala år 2030 och klimatpositiva 2040. Är det bra att de satsar på second hand, framtida klimatmål och lagning? Självklart. Men är det tillräckligt?
Vad tycker du?

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till