Miljön lågt på småföretagares agenda

Knappt hälften av Sveriges småföretagare tar hänsyn till hur deras inköp påverkar miljön. Ännu färre har miljöpolicy. Det visar Visma Affärsbarometer som besvarats av drygt 900 små och medelstora företag.
Även om det finns en vilja att vara miljövänlig, hamnar miljöhänsyn ändå längst ner på listan när småföretagarna väljer vilka kriterier som de tycker är viktigast vid inköp. Endast 5 procent satte hänsyn till miljön högst när de besvarade enkäten.
Något positivt är ändå att andelen som anser att de tar någon slags hänsyn till miljön har ökat med 10 procentenheter, från 35 procent till 45 procent jämfört med 2013 års undersökning.

Enligt undersökningen skulle fler småföretagare prioritera upp miljön vid inköp ifall det var lättare att få tag i miljövänliga produkter till lägre pris. Även krav från myndigheter skulle påverka småföretagarna.
60 procent av småföretagarna saknar miljöpolicy
Endast fyra av tio småföretagare har en nedskriven miljöpolicy. Bland dessa har färre än hälften satt upp konkreta mål för företagets miljöarbete.
Bara 7 procent av småföretagarna känner till att riksdagen beslutat om 16 miljökvalitetsmål som de kan använda i miljöarbetet. Här finns stora möjligheter för myndigheter och organisationer att sprida mer kunskap om miljöarbete hos företagarna, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage som ligger bakom undersökningen.
Han säger också att:
Småföretagarna utgör majoriteten av Sveriges näringsliv och tillsammans kan de göra stor skillnad genom att ställa högre krav på miljöhänsyn.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till