(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Svensk Energis interna kommunikationsstrategi läckt – får svidande kritik

Foto: Svensk Energi

Från flera håll kommer i dag kritik mot Svensk Energi som driver kampanjen Ladda Sverige. Branschorganisationen ska ha satt upp ett internt mål om att få elbolagen att sluta informera kunderna om hur deras elförbrukning kan minskas.

Företrädare för Naturskyddsföreningen, Energieffektiviseringsföretagen, Swedisol, Veidekke i Sverige och Sveriges allmännyttiga bostadsföretag skriver i dag på DN debatt att de fått tag på den interna kommunikationsstrategin från elbolagens branschorganisation Svensk Energi.

I strategin framgår att branschorganisationen vill få sina medlemmar att sluta informera elkunderna om hur de kan minska sin elförbrukning.

Man ska, skriver debattörerna, till och med ha satt upp interna beteendemål om att ”antalet ´negativa kampanjer´ (med råd om hur man kan minska sin elförbrukning) i branschen halveras och att elbolagen som är medlemmar i Svensk Energi tar bort ´släcka lampan-tipset´ från sina hemsidor”.

Inte oväntat får kampanjen nu hård kritik.

Svensk Energi påstår i sin strategi att ”tips om att släcka lampan ger varken någon effekt på klimatet eller i hushållskassan”. På detta sätt trivialiserar man medborgarnas vilja och ambitioner.

För visst påverkas klimatet. Det är ett allmänt accepterat faktum att reducerad svensk elanvändning ökar möjligheterna till elexport. I det integrerade nordeuropeiska elsystemet skapar det förutsättningar att minska koldioxidutsläppen i kolkraftverk i andra länder. Sverige kan alltså göra en viktig miljöinsats samtidigt som vi får exportintäkter.

I debattartikeln framgår att flera elbolag gått emot branschorganisationen och valt att fortsätta med att skylta stort med energispartipsen, något som av Svensk Energi ska ha ansetts utgöra ett problem för kampanjen.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.