(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Svenska vd:ar vill att klimatfrågan lyfts inför valet

Foto: Anders Hellberg

Menar att ”långsiktigt hållbara affärer förutsätter en långsiktigt hållbar utveckling”.

Vd:arna från tio olika företag skriver i dag på Dagens Industris debattsida att man ”stöder en ambitiös politik som lyfter klimatfrågan inför valet 2014”.

Företagen som representeras är Axfood, Coca-Cola, Fortum Värme, JM, Lantmännen, Löfbergs, HKScan, Statoil Fuel & Retail, Stena Recycling och Vasakronan, alla medlemmar i Hagainitiativet som är ett företagsnätverk som arbetar för att näringslivets utsläpp av växthusgaser ska minska.

De tio vd:arna listar i artikeln fem förslag som man menar kan göra att Sverige tar ledningen i klimatfrågan. Det handlar bland annat om att få de svenska statliga bolagen att göra mer på klimatområdet, att den svenska regeringen måste verka för att rädda den europeiska utsläppshandeln eftersom ett ”högre pris på utsläpp är nödvändigt för gröna investeringar”, och att Sverige inför bindande ambitiösa och långsiktiga mål för att underlätta för framtida investeringar i exempelvis energi- och transportinfrastruktur.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.