Kristina Yngwe (C): ”Ett enögt fokus på att få budgetsiffrorna att verka så stora som möjligt kan inte lösa klimat- och miljöproblemen”

Foto: Riksdagen

DEBATT: När Stefan Löfven läste upp regeringsförklaringen var klimat- och miljöpolitiken en av de bärande delarna. Det är förstås bra att regeringen tar tag i de frågorna, även om det är lite sent påkommet.

Låt oss börja med paketet av klimatåtgärder i höstbudgeten som regeringen lägger fram inom kort. I tron att väljarna ska glömma alla svek och bakslag som man radat upp de första två åren vid makten vill man nu försöka återvinna förtroendet på klimat- och miljöområdet.

Detta gör man genom att påskina att satsningen är mycket större än vad den egentligen är. Faktum är att hela 75 procent av satsningen på 12,9 miljarder ska ske efter valet. Regeringen lovar alltså åtgärder som kanske inte kan genomföras. Vissa åtgärder ligger så långt bort som år 2040.

Regeringen blåser dessutom upp den totala summan av satsningarna genom att räkna samma siffror flera gånger. Man räknar till exempel biståndsmedel som en miljösatsning. Även kommunikationer, forskning och moms räknas in, ”investeringar” som också kommer räknas in på andra områden.

Därtill finns det ett stort mått av osäkerhet i satsningen. De 5,9 miljarder som ska gå till järnvägsunderhåll, alltså nästan hälften av hela paketet, är en ”preliminär bedömning kring behovet av resurser till järnvägsunderhåll”. Vad den slutliga siffran blir vet vi inte.

Men vår främsta invändning mot regeringens föreslagna åtgärder är att man återigen tacklar problemen på fel sätt. Det som krävs är en modern klimat- och miljöpolitik, där tillväxt och miljötänk går hand i hand. Under Alliansregeringen sjönk utsläppen – samtidigt som tillväxten ökade. Vi visade att det är möjligt, till och med nödvändigt, att kombinera en växande ekonomi med en bättre miljö.

Till skillnad från vad Stefan Löfven påstod i sin regeringsförklaring har utsläppsminskningen stannat av under den rödgröna regeringen. Faktum är att utsläppen har ökat med Socialdemokraterna och Miljöpartiet vid makten.

Vi i Centerpartiet har en progressiv, teknikoptimistisk syn på klimat- och miljöarbetet. Medan regeringen kämpar med sin kritiserade skatt på solenergi vill vi göra det lättare att sälja solel till grannarna genom att tillåta privatpersoner att dra kablar mellan husen. Dessutom har regeringen kapat ROT-avdraget, vilket gör det betydligt dyrare att installera solceller.

När regeringen lägger 700 miljoner på en förlängd supermiljöbilspremie vill vi i stället införa ett självfinansierande bonus/malus-system, där de som har fossildrivna bilar ska betala för skatterabatter till dem som väljer att köra miljövänligt. Det är både billigare och mer effektivt. Det har regeringen länge lovat, men nu har det gått två år utan att systemet finns på plats.

I stället för en kilometerskatt på 26 kronor/mil som regeringen planerar att genomföra vill Centerpartiet införa en lastbilspremie, en rabatt för de företag som väljer miljövänliga lastbilar. Kilometerskatten drabbar alla typer av bränsle lika hårt och kommer dessutom vara förödande för företagandet och jobben på landsbygden där man är helt beroende av lastbilstransporter.

Vad en effektiv miljöpolitik handlar om är att använda marknaden på ett smart sätt. Det gör vi i Centerpartiet genom en grön skatteväxling, där vi höjer skatten på det som förstör miljön – och använder pengarna för att sänka skatten på att skapa jobb. Innan valet lovade Miljöpartiet att lägga fram en grön skatteväxling, men i stället blev det en röd skattechock.

Ett enögt fokus på att få budgetsiffrorna att verka så stora som möjligt kan inte lösa klimat- och miljöproblemen. Oavsett hur många nya, svajiga löften regeringen lägger fram.


Kristina Yngwe (C), miljöpolitisk talesperson och vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet

Miljö online2

Liknande artiklar