Storföretagens nya mål – nollutsläpp till 2030

Foto: Public domain

14 storföretag har beslutat att deras egna verksamheter ska bli fossilfria till 2030, skriver Hagainitiativet i ett pressmeddelande.

Företagskoalitionen Hagainitiativets ambition är att visa att minskad klimatpåverkan kan gå hand i hand med ökad lönsamhet.

Det är ett unikt beslut vi har fattat och jag är stolt över att kunna presentera våra nya mål. Företagen i Hagainitiativet representerar vitt skilda sektorer men alla ser konkurrensfördelar med klimatomställningen. Det som förenar dem är att de alla har modet att gå i framkant i en av vår tids viktigaste frågor. Vi har en stor utmaning framför oss men jag har goda förhoppningar om att vi kommer att lyckas, säger Nina Ekelund, programdirektör i Hagainitiativet.

Målet, netto noll-utsläpp, innebär att de direkta utsläppen från den egna verksamheten, ska minska med 85 procent jämfört med 1990 års nivåer, resten får kompenseras. Det betyder att de resterande 15 procenten kan minskas på annan plats, tillexempel via köp av utsläppskrediter.

Elförbrukningen ska vara förnybar eller återvunnen och andra indirekta utsläpp från inköp av varor och tjänster ska kartläggas för att ta fram en strategi för att minska utsläppen.

För att nå målet menar företagen att det behövs höjda ambitioner i svensk klimatpolitik, som bör utvecklas i harmoni med EU:s klimatpolitik och handeln med utsläppsrätter.

Hagainitiativet består av de 15 företagen, AkzoNobel, Axfood, Coca-Cola European Partner Sverige, Green Cargo, Folksam, Fortum Värme, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s Sverige, HKScan Sweden, Preem, Siemens, Stena Recycling och Sveaskog.

Preem kommer inte att kunna uppnå  det nya målet, men menar att deras verksamhet till större del kommer att kunna minska de indirekta utsläppen, som då kommer överstiga de direkta utsläppen i raffinaderierna, skriver Hagainitiativet.

Miljö online2

Liknande artiklar