Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Nytt år, nya möjligheter – inte minst för att sätta fart på klimatarbetet. Företagaren och klimatdebattören Misha Istratov, som bland annat står bakom byggföretaget Elithus klimat- och miljöprogram som SMB tidigare rapporterat om, ger 24 förslag för ett hållbart 2024.

    DEBATT. Klimatförändringarna lyckas inte etablera sig i människors medvetande så till vida att tillräckligt omfattande förändringar görs. Samtidigt visar en undersökning att 86 procent av svenskarna kan tänka sig att ändra sin livsstil för klimatets skull. 

    Som företrädare för den hållbara industrin men också som privatperson efterlyser jag nytänkande och progressiva idéer. Därför följer här 24 förslag för 2024 som skulle hantera våra största källor till utsläpp av växthusgaser och på riktigt ställa om vårt samhälle till ett hållbart sådant. 

    1. Inför miljö- och klimatkunskap som ett huvudämne i skolan. Låt halva tiden vara teoretisk kunskap baserad på den senaste forskningen och resterande tid tillbringas ute i naturen, där barnen får komma i kontakt med de värden vi behöver bevara och är beroende av.
    1. Bli världens första land som inkluderar alla utsläpp i statistiken. I dag räknar vi inte med importerade varor, militären, internationella transporter och förbränning av biomassa. Atmosfären gör ingen skillnad på koldioxidens ursprung. Om vi är ärliga och ser att utsläppen inte minskar kan vi faktiskt agera därefter.
    1. Öka minimigarantin på elektronik till minst 4 år. Det är inte rimligt att vi kasserar en mobiltelefon efter 1–2 år när det gått åt 86 kilo svårtillgängliga råmaterial för att producera den. Företagen kan tillverka kvalitativa produkter men de saknar motivation, de vill ju sälja fler. Detta system behöver förändras – kvalitet är hållbarhet.
    1. Lansera en omställningsmyndighet som stöttar företag i övergången till ett hållbart samhälle, till exempel från animalisk matproduktion till växtbaserad sådan. Hjälp lantbrukare att ställa om till odling av proteinrik kost såsom ärtor och bönor, utan att de ska behöva tappa sitt levebröd under omställningen.
    1. Subventionera och bygg ut järnvägstrafiken så att vi får ett incitament och en praktisk möjlighet att resa mer hållbart. Tågen behöver vara mer driftsäkra, gå oftare och vara snabbare. Japan är en exemplarisk förebild.
    1. Minimera användandet av privatflygplan. Det är helt enkelt ohållbart stora utsläpp per passagerare. Amsterdams flygplats Schiphol, en av världens största, har fattat ett historiskt beslut som banat vägen: att helt förbjuda privatflygplan. 
    1. Låt lokaltrafiken vara gratis och utöka den. Med världens högsta skattetryck har vi råd med denna reform som skulle minska bilåkandet radikalt och därmed de totala utsläppen.
    1. Stimulera företag som arbetar med återbruk och reparationer. Mer försäljning av second hand och återvunna produkter ger förutsättningar för en cirkulär marknad.
    1. Skapa en tillsynsmyndighet mot greenwashing. När vissa aktörer låtsas göra en annan sak än de egentligen gör urholkas det autentiska miljöarbetet. Den där hundralappen man kan lägga till för flygbiljetten är ett luftslott, den täcker inte ens en bråkdel av flygbiljettens klimatpåverkan.
    1. Införliva rejäla stöd för företag som utvecklar nya metoder för framdrivning. I framtiden kommer vi sannolikt att förflytta oss utan diesel, gas och el.
    1. Subventionera försäljning av förpackningslösa varor. Betänk hur mycket plast, kartong, metall och glas vi skulle spara om vi tog med egna kärl till matbutiken för nötter, müsli, mjöl och mycket annat. Det låter omständligt men vi skulle vänja oss snabbt och troligen uppskatta det.
    1. Tillåt inte ett enda ytterligare träd från en gammelskog fällas. Det som i dag är planterad skog får vara det och vi får växla de ytorna för att säkerställa behovet av virke, men vi behöver spara de få urskogar som finns kvar.
    1. Skapa ett system där alla medborgares koldioxidutsläpp beräknas och får ett tak. Koppla det till alla inköp och tjänster vi gör. Det är inte rimligt att de rikaste 10 procenten står för 50 procent av jordens utsläpp och den rikaste 1 procenten står för 15 procent.
    1. Stötta ekologisk odling, och framför allt: odling med minimal mängd bekämpningsmedel. Bina står bakom 75 procent av världens livsmedelsgrödor. Vi har inte råd att förlora dem.
    1. Förbjud reklam för miljöskadliga produkter. Cigarettreklam är redan förbjuden, det här är nästa steg i ledet.
    1. Uppmuntra deltagandet i bilpooler. Majoriteten av svenskarna bor i städer och använder sin bil få timmar om dagen. Här finns potentialen att drastiskt minska antalet bilar. Parallellt kommer utvecklingen av förarlösa bilar att göra att medan vi jobbar eller sover kan bilen själv åka runt och skjutsa andra.
    1. Fasa ut subventioner till oljebolag och animalieindustrin. Dessa får hundratals miljarder i EU-stöd årligen. Stimulera dem till att ställa om i stället.
    1. Miljöförstöring (ekocid) behöver bli ett straffbart brott, såväl globalt som nationellt. Skadestånden måste svida – endast så motarbetar vi miljöförstöringen. 
    1. Inför ett nytt stöd för husägare som vill tilläggsisolera, byta fönster eller ersätta ett föråldrat värmesystem. Renovera i stället för att bygga nytt är mer hållbart. ROT-avdraget räcker inte – låt oss göra Sveriges hem energieffektivare och därigenom minska energibehovet.
    1. Våga ställa de stora förorenarna till svars. Gruvbolag och andra industrier lämnar spår efter sig. Innan de flyttar sin verksamhet behöver de betala för miljöskadorna de orsakat.
    2. Grunda ett Klimatdepartement med mandat att förändra samhället till ett hållbart sådant. Ge dem en rejäl budget – deras arbete avgör vår framtid.
    1. Upprätta ett globalt avtal där alla länder som blivit ekonomiskt framstående räknar av sitt historiska klimatavtryck och sedan överför möjligheten till utvecklingsländerna att göra samma sak (fast klimatsmart). 
    1. Implementera ett allomfattande system där alla varor och tjänsters prislapp innefattar deras totala klimatavtryck. En flygbiljett bör inkludera koldioxidinlagringen motsvarande resans utsläpp och för ett klädesplagg som tillverkas i Asien bör transportens miljöpåverkan ingå. Det senare kommer också att stimulera svensk produktion.

      Vissa kommer att säga att det inte finns medel för detta. Det stämmer inte. Forskare har beräknat att endast tio procent av covid-19-pandemins stimulanspaket hade räckt till för att uppnå målen i Parisavtalet, om de riktades in mot avkarbonisering under fem års tid. Vi kan om vi vill, och vi bör, därför att vi kommer ångra oss om vi inte gör det. Därför adderar jag ett sista förslag:
    2. Låt varje politiskt beslut passera genom följande filter:
      ”Om jag fick leva i 200 år till, hur skulle jag fatta detta beslut?”

    Misha Istratov
    VD på Elithus AB, grundare av programmet Miljö/Klimat2020

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.