Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Jonathan Volt: Vad vi kan lära oss av Europas dieselhaveri 

 

“Sedan mitten av 1990-talet har EU främjat dieselbränsle och marknadsfört det som ett grönt alternativ till bensin. Denna linje har inte bara varit skadlig för miljön men också styrt bilindustrin in i en återvändsgränd: den avlägsna drömmen om ”miljövänlig diesel” har slutat i en grådaskig mardröm”, det skriver Jonathan Volt.

Vissa politiker har förstått hur illavarslande Europas dieselsituation är, medan andra håller hårt i drömmen om miljövänlig diesel. Däremot sitter de alla fortfarande i knät hos den mäktiga och jobbskapande bilindustrin. För ett par veckor sedan sköt Europeiska rådet upp en omröstning av nya utsläppstest (Euro 6), efter påtryckningar av bilindustrin. De, redan då, urvattnade utsläppstesten kommer att tillåta dieselbilar att släppa ut dubbelt så mycket kväveoxider (NOx) än vad lagen tillåter. En liknande händelse skedde i 2013 då den tyska förbundskanslern Angela Merkel bromsade Europeiska kommissionens plan att göra bilar mer bränsleeffektiva – även då efter påtryckningar från industrin.

Rädsla är vägen till den mörka sidan. När USA och Japan förstod dieselns begränsningar och ökade sina investeringar i grönare alternativ som hybrid- och elbilar, tog Europa en genväg med sin dieselpolitik. Detta fick andelen av dieselbilar i Europa att i raketfart öka från 10 till 50 procent mellan 1995 och 2012: 45 miljoner extra dieselbilar som nu blockerar vägen till den ljusa sidan.

Effekterna av Europas dieselpolitik är besvärliga. Samtidigt som diesel producerar 15 procent mindre koldioxid (CO2) än bensin, avger det fyra gånger så mycket NOx och 22 gånger mer små partiklar (PM2.5) – båda orsaker stora hälsoproblem i europeiska städer. En ny rapport från den Europeiska Miljöbyrån (EEA) slår fast att luftföroreningar orsakat av PM2.5 var anledningen till 432.000 förtida dödsfall i Europa under 2012.

I september avslöjade den amerikanska miljöskyddsmyndigheten, the Environmental Protection Agency (EPA), att den europeiska biltillverkaren Volkswagen hade fuskat på utsläppstest i USA. VW erkände detta och deras verkställande direktör avgick. Problem löst? NEJ! Kringgåendet av miljöskyddslagar är inte ett Volkswagen-problem utan ett systemproblem. En rapport från International Council on Clean Transportation visar att bara 10 utan 32 bilar klarade riktiga utsläppstester. I genomsnitt släppte nya dieselbilar ut dubbelt så mycket än vad som är tillåtet.

EU:s förhoppning om att både gynna (diesel-)industrin och minska transportsektorns koldioxidutsläpp tog tvärstopp. En studie som undersökte anledningarna till, och effekterna av, Europas dieselpolitik kommer fram till att klimatförändringarna har ”påverkats negativt” och att luftföroreningarna i flera europeiska städer har ”stigit till alarmande nivåer”. Rapporten slår också fast att ”progressivare utvecklingsscenarier hade kunnat förhindra denna utveckling”

Tiden för progressiv utveckling har äntligen kommit! I kölvattnet av ny information och avslöjandet av det utbredda dieselfusket, måste nu europeiska länder sluta subventionera diesel. Svenska konsumenter betalar idag 75 öre mindre för en liter diesel jämfört med bensin. I det långa loppet kommer europeiska medborgare att gynnas om politiker istället styr investeringar mot gröna alternativ med större utvecklingspotential. För att vända trenden måste de europeiska politikerna agera på flera nivåer:

  • Öka dieselskatten! Det låga oljepriset gör detta till ett gyllene tillfälle.
  • Inför miljözoner, i vilka tungt förorenande fordon förbjuds, för att förbättra luftkvaliteten i Europeiska städer. Frisk luft är en grundläggande mänsklig rättighet som stockholmare, londonbor och parisare för tillfället berövas på. Miljözoner bör kompletteras med högre trängselskatt för att minska den totala trafiken och således förbättra luftkvaliteten i de urbaniserade områdena.
  • Skapa incitament för grönare alternativ genom inväxlingspremier och skattelättnader. Londons borgmästare Boris Johnson har föreslagit att minska antalet dieselbilar genom att erbjuda en premie till de som väljer att byta sin dieselbil till ett mer miljövänligt alternativ. I detta avseende är Danmarks planerade skattehöjning på elbilar mycket illavarslande.
  • Informera! Ingen konsument ska kunna köpa en dieselbil i tron på att det är ett miljövänligt alternativ.

Den europeiska bilindustrin måste ta steget från diesel och till mer hållbara alternativ för att förbli relevanta i en framtid där konsumenter kommer att efterfråga hållbara alternativ. Europas förblindade fokus på diesel har gjort att industrin nu ligger efter amerikanska biltillverkare i utvecklingen av grönare alternativ – såsom elbilen. Politiker måste ta ansvar och införa långsiktiga regleringar, även om industrin eller väljarkåren i stunden tycker annorlunda. Långsiktiga riktlinjer borde styra investeringar mot hållbara alternativ och därmed skapa en bättra framtid både för industrin och den europeiska befolkningen. Välmående industrier är en viktig del i ett fungerande samhälle, men det är också en frisk befolkning. Det är tid för en grön kursändring.

En engelsk version av denna text var först publicerad på Politheors hemsida.

Jonathan Volt

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra