Coop säljer mer eko
Andelen ekologisk mat som säljs fortsätter att öka. Särskilt bra går det för Coop, som nu är uppe i 7,6 procent ekologiskt.
Ekologiskt hör fortfarande till undantagen i svensk livsmedelsförsäljning, men är på stadig uppgång. Svenskarna blir allt bättre på att handla hållbart.
– Vi är mycket nöjda med utvecklingen, inte minst mot bakgrund av att 2013 var motsvarande siffra för branschen som helhet cirka 4 procent. Vår målsättning för 2014 är att ekologiska varor ska stå för 8 procent av vår totala försäljning. Med den här takten ser det ljust ut, trots utmaningen att utbudet på marknaden ibland inte täcker efterfrågan, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.
Ett av tricken för att öka eko-försäljningen har varit kampanjen Veckans eko:
– Vårt initiativ Veckans Eko har haft en mycket positiv effekt på vår ekologiska försäljningsandel. Genom att varje vecka kraftigt sänka priset på ekologiska varor och tydliggöra vår kommunikation i butik ökar vi tillgängligheten för fler. I princip all vår ekologiska frukt och grönsaker har genom detta initiativ ökat flera hundra procent i volym jämfört med en normal vecka, fortsätter Louise König.
Andelen ekologiskt av all livsmedelsförsäljning var under andra kvartalet i år 7,6 procent, vilket kan jämföras med förra helårets 5,5 procent.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till