← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

EU sponsrar köttreklam med tiotals miljoner

Foto: Pixabay

Trots köttets klimatpåverkan fortsätter subventionerna rulla in till animalieindustrin. Bland en rad exempel märks kampanjen “Älska fläsk” som fått 2,5 miljoner euro för att locka unga svenskar och danskar till köttdisken.

Det är inget nytt att köttindustrin är en riktig miljöbov. Den står för tre fjärdedelar av utsläppen från all vår mat, vilket totalt innebär nära 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. De fem största kött- och mejeribolagen JBS, Tyson, Cargill, Dairy Farmers of America och Fonterra släpper redan idag ut mer växthusgaser tillsammans än Exxon, Shell eller BP.

Samtidigt fortsätter köttindustrin motta stora subventioner. Nu har en holländsk organisation konstaterat att EU under de tre senaste åren betalat ut totalt 60 miljoner euro till köttreklam, rapporterar The Guardian. Pengarna har gått till 21 olika organisationer och företag med verksamheter över hela Europa. I många av kampanjerna är ambitionen att motverka det svalnade intresset för kött hos Europas unga människor.

Bland mottagarna av bidragen finns den svenska branschorganisationen Svenskt kött. Tillsammans med danska Landbrug & Fodevarer har de fått 2,5 miljoner euro av europeiska skattebetalare för att få unga personer att börja äta griskött. Under parollen “Älska fläsk” använder köttindustrin kända influencers för att göra köttätande trendigt. Detta trots att organisationerna redan konstaterat att unga svenskar och danskar idag uppfattar fläsk “as neither trendy nor tasty.”

Det är så klart skillnad på kött och kött. Om man nu äter kött är det klart bättre med svenskt, ekologiskt kött från frigående djur, än den brasilianska diton. Men den viktigaste åtgärden för att begränsa belastningen på klimat och biologisk mångfald är ändå att minska på köttkonsumtionen. Rejält.

Ekologiskt naturbeteskött står för en försvinnande liten del av konsumtionen idag. I princip allt kött som konsumeras kommer från industriella förhållanden. Sedan lång tid tillbaka har antalet köttproducenter minskat, samtidigt som antalet djur per producent ökat. EU:s sponspengar riktas heller inte direkt mot småskaligt gårdskött, utan majoriteten av bidragen går till storföretag som Scan och Kronfågel.

Lyckligtvis minskar svenskarnas köttintag stadigt. Idag uppger 4 av 10 svenskar att de undviker kött av klimatskäl. EU borde lyssna på de trendkänsliga ungdomarna och arbeta för en hållbar framtid, istället för en helt ohållbar matkonsumtion.

Siffrorna kommer från Mat-klimat-listan, som rekommenderas av Livsmedelsverket. Mat-klimat-listan, version 1.1. Elin Röös, Sveriges Lantbruksuniversitet, nov 2014.

Blev du arg av att läsa den här texten? Då rekommenderar vi följande artikel: Forskare frågar sig – varför hatar folk veganer så mycket?. Du kan dessutom ta en extra titt på illustrationen ovan.

Faktarutan

Supermiljöbloggens köttskola

  1. Undvik så långt det går. Se kött som en lyxvara.
  2. Rött kött från kor och får har störst klimatpåverkan.
  3. Om du köper kött, välj svenskt ekologiskt naturbeteskött.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra