Forskare: Snabbfärjan miljövärre än flyget till Almedalen *UPPDATERAD*
Idag börjar årets Almedalsvecka och många tar sig till Gotland, antingen med färja eller flyg. En KTH-forskare har fått ett oväntat resultat: Det är miljösämre att ta färjan än flyget till Gotland.
Skillnaden beror på att färjorna använder dåliga bränslen, har hög hastighet och att få åker med dem på vintern. Långsammare färjor skulle inte vara alls lika miljöskadliga.
– Men hur man än räknar blir det mer utsläpp om man åker färja än om man flyger. Och hade man haft en koldioxidskatt på sjöfarten så hade man aldrig kört med snabbfärjor.
säger Jonas Åkerman, transportforskare på KTH till NyTeknik.
Enligt Åkerman släpper flyget ut 28-50 kilo koldioxid per person och färjan 60-80 kilo per person.
*UPPDATERING 4 juli 11:22*
Vi pratade med Destination Gotlands VD Christer Bruzelius för att komplettera bilden.
Vi har en uppgift från tidningen NyTeknik 2007, där KTH-forskaren Jonas Åkerman säger att snabbfärjorna är sämre än flyget. Vad är din kommentar till det?
– Redan när uppgiften kom, berättade vi att vi inte delar hans syn på att färjan släpper ut mer än flyget. Vi är av uppfattningen att det är precis tvärtom. Vi tycker det är rimligt att fördela utsläppen efter vikt, både från passagerare och gods. Vi tar i ganska ordentligt och räknar med att varje passagerare väger 100 kilo och då blir utsläppen per person lägre än flygets.
Vad gör ni för att ytterligare minska de utsläppen?
– Vi har katalysatorer på alla fartyg. Vi har ett miljöledningssystem sedan över 10 år. Vi jobbar succesivt med att hela tiden minska vår påverkan på miljön. Vi har lyckats minska bränsleåtgängen med en procent varje år.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till