Folkomröstning om trängselskatt i Göteborg efter tidningskampanj
Ikväll har kommunfullmäktige i Göteborg beslutat att de redan införda trängselskatterna ska upp till folkomröstning. Detta beslut kom efter en lång kampanj ledd av tidningen GT.
GT har sedan augusti kampanjat mot trängselskatten i syfte att få till en omröstning. En sådan omröstning påverkar en rad andra satsningar i det så kallade västsvenska paketet. Chefredaktör Frida Boisen kommenterar i sin egen tidning: ”Detta är en seger för demokratin”.
Tidningen skäms inte över sin vinklade journalistik utan öser på med champagne, femton kvadratmeter storbildsskärm, reportagebuss och kallar spektaklet för ”folkfest” och beslutet för ”historiskt”. Förmågan att skilja på redaktionella nyheter och ledarsidans åsikter lyser med sin frånvaro.
Västsvenska paketet är en infrastruktursatsning som innehåller många områden, bland annat ny kollektivtrafik och nya bilvägar men också trängselskatten. Skatten är tänkt att dra in 14 miljarder kronor och finansiera mycket av paketet. Om göteborgarna skulle bestämma sig för att avskaffa trängselskatten, har vi följande tänkbara scenarier:
* Västsvenska paketet faller. Göteborgarna blir utan nya cykelbanor, busskörfält, bättre plattformar och andra viktiga kollektivtrafiksatsningar.
* Lokalpolitikerna försöker rädda paketet genom att få mer pengar av staten. Långdragna förhandlingar med regeringen inleds. I bästa fall nås en ny kompromiss. De viktiga kollektivtrafiksatsningarna i Göteborgsområdet har då försenats med flera år.
* Lokalpolitikerna försöker rädda paketet genom att skjuta till mer pengar från kommunen. Skattehöjningarna gör att kostnaden för göteborgarna blir i stort sett densamma, men nu får vi inte den förbättrade luftkvalitet och minskade trängsel som trängselskatten gav.
De som röstade för att anta ”folkinitiativets” förslag om en folkomröstning var Moderaterna, Sverigedemokraterna och enfrågepartiet VägValet, som bildades som en reaktion på trängselskatterna. Moderaterna var med och röstade igenom Västsvenska paketet, där trängselskatterna ingår. Vad som nu händer med Västsvenska paketet återstår att se.
Nästa stridsfråga inom Göteborgspolitiken lär bli hur folkomröstningsfrågan ska formuleras, men möjligen kommer folkomröstningen inte spela någon roll, regeringen gör bedömningen att trängselskatten är en nationell fråga, som alltså beslutas av dem. Frågan är alltså om GT:s populistkampanj kommer spela någon roll i slutändan.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till