Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Kritik mot regeringens storsatsning på vägar

    Det krävs allt större motorvägskryss för att svälja ständigt ökande biltrafik. Foto: Pexels

    Järnvägen drar det kortaste strået i regeringens infrastrukturproposition som presenterades i förra veckan. Regeringen väljer däremot att storsatsa på vägarna, vilket kritiseras av både oppositionen och andra organisationer.

    Propositionen som lades fram av bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) omfattar 1 171 miljarder till trafiken under åren 2026-2037. Det är en ökning med 27 procent, skriver Dagens Nyheter. Medan 210 miljarder satsas på underhåll av järnvägen får vägarna 354 miljarder. Det innebär att järnvägsunderhållet höjs med bara fem procent. Underhållet av befintliga vägar stärks med hela 48 procent.

    Enligt Andreas Carlson kommer hela underhållsskulden för vägarna att betas av. När det gäller järnvägen är denna skuld 96 miljarder men beräknas bara minska med 12 miljarder. Detta trots de senaste årens stora problem med förseningar och bristande järnvägsunderhåll.

    Regeringen öppnar dock för att släppa in privat kapital för att finansiera exempelvis Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

    Kritik mot beräkningar om ökad biltrafik

    Satsningen baseras på Trafikverkets prognoser som förutspår att biltrafiken kommer att öka med 25 procent till 2040 – beräkningar som tidigare har fått kritik.

    Detta lyfts nu bland annat av 2030-sekretariatet.

    Enligt regeringen ska 72 procent av vårt resande fortfarande ske med bil år 2045, och bara 15 procent med tåg – jämfört med idag ska bilen bara minska en procentenhet och tåget bara öka två. Liksom expertmyndigheter och länsstyrelser, ifrågasätter vi kraftigt dessa prognoser som har stor betydelse för var man lägger krutet, säger Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet.

    Flera instanser kritiserar nu även infrastrukturpropositionen. ”Ännu ett dråpslag för järnvägen”, anser Centerpartiet och får medhåll av Miljöpartiet och Socialdemokraterna, enligt Dagens Nyheter. Naturskyddsföreningen är också kritisk mot regeringen.

    De bortser också helt ifrån de enorma kostnader som klimatkrisen orsakar på infrastruktur redan i dag, säger Beatrice Rindevall, Naturskyddsföreningens ordförande, till DN.

    Svenskt Näringsliv är däremot positiva till att underhållsskulden för vägarna nu ska betalas av.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.