Mer samarbete krävs för att företag ska kunna minska sin klimatpåverkan
Ny rapport visar hur 21 företag arbetar för att minska sina klimatpåverkande utsläpp i värdekedjan. Bland annat uppger företagen att de behöver arbeta mer tillsammans med leverantörer och kunder.
SMB har tidigare rapporterat om att företag har dåliga kunskaper kring klimatrisker i sina värdekedjor, det vill säga klimatrisker uppåt i leverantörskedjan och nedåt i kundledet.
Det är därför positivt att företagsnätverket Hagainitiativet, med medlemmar som Swedbank, Stockholm Exergi och Coca-Cola, börjat fokusera på att få just hela värdekedjan mer hållbar. I en ny rapport beskrivs hur medlemsföretagen fått insikt om att de behöver arbeta aktivt med att inte enbart minska de klimatpåverkande utsläppen inom den egna organisationen, utan även i värdekedjan.
Bakgrunden till det är bland annat att ungefär 70 procent av företags klimatpåverkan ligger i värdekedjan, det vill säga i det så kallade scope 3. Det innebär att företagen också är beroende av att få med sig både kunder och leverantörer för att kunna minska utsläppen i scope 3.
Att minska utsläppen i värdekedjan är 2020-talets stora utmaning för företagen och studien visar att detta är ett prioriterat område som kommer att bli alltmer viktigt. Att ha koll på sina egenägda utsläpp i den [egna] verksamheten är idag självklart och en lägsta nivå för de flesta företagen. Utmaningarna kring utsläppen i värdekedjan kommer vi tampas med under 20-talet, säger Nina Ekelund, generalsekreterare i Hagainitiativet.
Företagen som blivit intervjuade i rapporten beskriver även hur detta arbete det kan gå till i praktiken.
Det kan till exempel handla om att ställa tuffare klimatkrav på leverantörer och utveckla nya former av samarbeten.
För att underlätta detta behöver företagen stöd från politiken, menar Hagainitiativet. Bland önskemålen finns stabila och långsiktiga beslut som underlättar för företag att minska sina utsläpp, bland annat beslut som gynnar en grön omställning för transportsektorn, styrmedel som gynnar cirkularitet och harmoniserade rapporteringsmetoder.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till