Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Generellt finns det tre sätt att minska utsläppen från transportsektorn: nya klimatsmarta bilar, biodrivmedel i stället för bensin och diesel samt effektivare transporter såsom kollektivtrafik och minskad privatbilism. Regeringen lyckas med konststycket att inte använda något av dessa tillvägagångssätt.

    Regeringen har med rätta fått kritik för att med kort varsel ha avslutat klimatbonusen för elbilar, men inte ens med 100 procent elbilar sålda i Sverige nås koldioxidmålen för det svenska transportsystemet. Detta eftersom bilar i snitt har en livslängd på ca 17 år.

    Att äldre bilar som finns kvar på vägarna också ska bidra till att nå klimatmålen är själva poängen med reduktionsplikten, alltså kravet på drivmedelsleverantörerna att blanda i biobränsle i fossil bensin och diesel. När regeringen nu minskar reduktionsplikten till ett minimum kommer det, även om 100 procent av alla nya bilar skulle gå på el, fortfarande rulla 2.5 miljoner bilar som helt drivs av bensin eller diesel på våra vägar.

    ”Jag skulle önska att regeringen vågade vara mer strategisk och inte lät sig frestas att tillfredsställa kortsiktiga opinioner. Någon kommer alltid att vara missnöjd och då krävs det långsiktigt politiskt ledarskap”

    säger Björn Sandén professor i innovation och hållbarhet vid Chalmers till Dagens Nyheter.

    Förutom slopad klimatbonus för elbilar och sänkt reduktionsplikt sänks bränsleskatten och reseavdraget för privatpersoner utformas på ett sätt som missgynnar kollektivtrafikresenärerna. Såväl Energimyndigheten som forskare pekar på att flera incitament samtidigt behövs för att klara omställningen av transportsystemet. Att ensidigt peka på elektrifieringen samtidigt som flera incitament för omställning försämras, gör att Sveriges klimatmål inte kommer att nås.

    Det är helt enkelt fullständigt otillräckligt med den satsning på laddinfrastruktur som regeringen aviserat för att göra det mer attraktivt att köra elbil i hela landet. Åtgärder som underlättar ett hållbart beteende hos privatpersoner och företag som behöver transporter i vardagen, ekar lika tomt som den slopade klimatbonusen för elbilar.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.