Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
    Stäng

    Norges elbilsförsäljning accelererar

    5,2% av bilarna som säljs i Norge är elbilar. I september registrerades fler elbilar i Norge än vad som sålts under hela året i Sverige, totalt 583 stycken. Den norska staten har satsat på subventioner för elbilarna där du bland annat slipper betala vägtullar och parkeringsavgifter. Du får dessutom köra i kollektivfältet. Men huruvida elbilar är bra för miljön är omstritt. Ingenjörer i Norge har precis kommit ut med en studie som argumenterar för att elbilar är sämre för miljön än vi tidigare trott.

    Den starkaste punkten som presenteras i studien rör den giftiga tillverkningen av elbilen jämfört med konventionella bilar. Studien kommer fram till att potentialen för global uppvärmning (GWP) är dubbelt så hög under elbilstillverkningen, vilket gör den sämre om den inte går på ren el. Ingenjörerna poängterar att studien görs för att diskutera hur elbilarna kan förbättras, inte för att ompröva deras trovärdighet i miljösammanhang. En djupare diskussion med möjlighet att ställa frågor till ingenjörerna går att hitta här.

    Övrig kritik elbilar har fått rör sträckan de kan gå innan de behöver laddas om. Men utvecklingen går framåt. Tre danska företag har gått ihop och utnyttjat biometanol och den senaste bränslecellstekniken för att förbättra konkurrenskraften vilket har lett till bilen “QBEAK” vars räckvidd är 80 mil.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra