Ny strid om biodrivmedel att vänta
Frågan gäller hur stor andel som ska få komma från åkergrödor.
EU-målet till år 2020 är att tio procent av transporternas sammanlagda bränsleanvändning ska bestå av förnybar energi. Samtidigt har politikerna velat begränsa hur mycket av detta som ska få komma från biodrivmedel som framställts från spannmål, andra stärkelserika grödor, socker eller oljegrödor.
Enligt nyhetsbyrån Reuters så föreslog EU-kommissionen förra året ett tak till år 2020 på fem procent biodrivmedel från grödor, sett utifrån det totala transportbränslebehovet. Europaparlamentet röstade i höstas för att taket ska sättas på sex procent, och nu under fredagen ska medlemsstaternas diplomater i Bryssel ha enats om en kompromiss på sju procent.
Det nya förslaget väckte dock snabbt protester från flera organisationer. Nuša Urbančič, från miljöorganisationen Transport and Environment, säger exempelvis till The Guardian:
– A 7% cap means a 50% increase in unsustainable biofuels. These bad biofuels are leading to increased deforestation, more CO2 emissions and pressure on food prices, all at the cost of taxpayers.
Förslaget ska nu närmast diskuteras av energiministrarna på ett möte i Bryssel den 12 december. Samtidigt kan det dröja ända till 2015 innan de nya reglerna kan finnas på plats, skriver Reuters.
I Sverige har bland annat Svebio motsatt sig en begränsning av åkergrödor då man menar att det finns miljontals med hektar outnyttjad åkermark i världen.
***
Läs också: Palmoljediesel på svenska mackar
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till