Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Preems reklam kritiseras av Konsumentverket

    Preem vilseleder konsumenter att tro att deras drivmedel är miljövänligt. Det menar Konsumentverket, som nu öppnar ett tillsynsärende mot sex av oljebolagets reklamfilmer.

    I reklamfilmerna spatserar Gunde Svan runt i gröna skogar och lovordar Preems drivmedel. Nu får Preem kritik av Konsumentverket, som menar att filmerna är missvisande eftersom skogsråvara bara utgör en liten del av drivmedlen, rapporterar DN. Resten av bränslet består av fossila produkter.

    ”Reklamfilmen ger, enligt Konsumentverkets bedömning, genomsnittskonsumenten ett helhetsintryck av att Preem Evolution diesel och bensin endast består av förnybart innehåll och utgör därmed ett vagt miljöpåstående”, står det i beslutet om tillsyn.

    Ett tillsynsärende innebär att företag som brutit mot lagen kontaktas av Konsumentverket och ombeds rätta till felen. Om beslutet inte följs kan ärendet hamna Patent- och marknadsdomstolen.

    Preems massiva greenwashing har bland annat uppmärksammats av Greenpeace, som ligger bakom anmälan till Konsumentverket och reklamombudsmannen. De är inte nöjda med Konsumentverkets beslut:

    Med tanke på att Preem lovade Konsumentverket att vara försiktigare med sin miljöargumentation sist de hade ett tillsynsärende mot sig, så var detta väntat. Vi hade dock velat se ännu kraftigare åtgärder från Konsumentverket med krav på ett omedelbart stopp för Preems greenwashing. Såvitt vi kan se ligger Preems vilseledande enheter fortfarande ute på nätet och ställer till med skada på marknaden för de seriösa bolag som erbjuder miljömässigt vettiga alternativ till fossila bränslen, säger Gustav Martner, talesperson i reklam- och marknadsrelaterade frågor på Greenpeace.

    De sex filmerna utgör bara en liten del i Preems massiva kampanj för att påverka utgången om Preemraff. Deras vilseledande videos och annonser, ofta förklädda till att likna vanliga tidningsartiklar, försöker dra fokus från faktumet att de planerar att öka sina utsläpp med 1 miljon ton koldioxid om året.

    Beslutet om Preemraff ligger just nu hos regeringen för avgörande.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.