← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

“Ett av de värsta exemplen på greenwashing i Sverige”

Foto: Preem

I en stor granskning som släpps idag avslöjar Greenpeace att Preem ligger bakom en omfattande greenwashingkampanj i svensk media. Miljöorganisationen har anmält Preem för brott mot marknadsföringslagen.

Den 15 juni väntas Mark- och miljööverdomstolens beslut om huruvida Preem får tillstånd att expandera sitt oljeraffinaderi i Lysekil, därefter går frågan över till regeringen. Idag presenterar Greenpeace en granskning som visar att företaget inför beslutet har spenderat över åtta miljoner kronor på en mycket omfattande, systematiskt vilseledande reklamkampanj i bland annat Dagens Nyheter, Expressen och Lysekilsposten.

Greenpeace granskning visar bland annat att Preem genom att sprida vilseledande videos och annonser, ofta förklädda till att likna vanliga tidningsartiklar, försöker dra fokus från faktumet att de planerar att öka sina utsläpp med 1 miljon ton koldioxid om året. Bland annat låtsas oljebolaget att de behövs för att stärka landsbygden, utan att det har den minsta koppling till Preems huvudsakliga verksamhet. I en annan artikel försöker Preem medvetet spela på människors rädsla för krig.

För några veckor sedan fälldes Preem av Reklamombudsmannen för en annons om sitt oljeraffinaderi i Lysekilsposten. Greenpeace har idag anmält Preems reklamkampanj i sin helhet till Reklamombudsmannen och Konsumentverket och kräver att Preems greenwashing stoppas.

Preem bedriver en omfattande och systematisk greenwashing. Deras reklamkampanj strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter. Därför anmäler vi Preem till Reklamombudsmannen och Konsumentverket och kräver att Cecilia Tisell omedelbart stoppar Preems greenwashing”, säger Gustav Martner som är Kreativ chef för Greenpeace i Norden.

Han säger att Preems reklamkampanj är “ett av de värsta exemplen på greenwashing” han sett i Sverige.

Se Greenpeaces video om Preems kraftigt vilseledande kampanj:

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra