(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Snabbtåg mellan Oslo-Göteborg- Köpenhamn

Foto: Datemarker

Nyligen presenterade organisationen “Åttamiljonersstaden” en rapport som visar de olika alternativen för snabbtåg mellan Oslo- Göteborg-Köpenhamn.

På initiativ av Norge så föreslås ett snabbtåg mellan Oslo och Köpenhamn som skulle ta under tre timmar. Vid tre timmar går tydligen en gräns för att folk ska välja flyget istället. Men många frågetecken återstår att reda ut.

Kostanden skulle uppgå till mellan 70-80 miljarder norska kronor, enligt det kinesiska företaget China National Machinery Import & Export Corporation som uttryckt intresse av att finansiera projektet och bygga klart banan på ynka fyra år. Till följd av den omfattande snabbtågsutbyggnaden i Kina, så finns kompetens att hjälpa oss här i Skandinavien.

Men det norska företaget Oslo Teknopol tror att kostnaden för sträckan snarare skulle uppgå till mellan 120-130 miljarder NOK. Intressenter i projektet är Oslo, Göteborg, region Skåne och Köpenhamn. Förhoppningen är att ett snabbtåg skulle skapa en ”8 miljoners region” i Skandinavien där man snabbt kan förflytta sig och dessutom skapa en snabbare tåganslutning från Norge till andra europeiska länder. En tågförbindelse mellan Stockholm och Oslo skulle kunna ta drygt 3 timmar och från Sthlm till Göteborg ca 2 timmar.

Organisationen ”Åttamiljonersstaden” ska presentera sitt slutliga förslag år 2014 och därefter återstår att se vilka som vill vara med och finansiera. Med byggstart 2016 kan sträckan vara resfärdig 2020.

Den första tågsträckan i Sverige invigdes 1856 mellan Nora och Örebro, och därefter byggdes den mesta av dagens 12 000 km järnväg fram tills första världskriget. Idag står vi inför den gigantiska uppgiften att minska utsläppen från transportsektor, både från persontrafik och lastbilstransporter. Godstransporterna står för 16 procent av de totala utsläppen och endast 11 procent transporteras via järnväg. Genom att bygga fler nya järnvägar kan gammal räls användas för godstransporter. Dessutom vill vi resa snabbt och miljövänligt till våra Skandinaviska grannstäder. Men har vi råd?

Hoppas att Kina kan hjälpa oss på tåget.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.