Sveriges klimatmål ser ut att bli kvar – även transportmålet?

Sedan Tidöregeringen tillträdde har det rått osäkerhet om Sverige ska behålla sina klimatmål eller om de ska förändras kraftigt. Framför allt har målet för transportsektorn debatterats. Men enligt uppgifter till SVT och Dagens Nyheter verkar det nu som att klimatmålen blir kvar.
Sverigedemokraterna har i många år motarbetat klimatmålen. Och för snart två år sedan presenterade regeringens utredare, nationalekonomen John Hassler, sitt förslag till hur Sveriges klimatstrategi ska anpassas efter EU:s planer för klimatet. Huvudförslaget var att riksdagens miljömålsberedning lägger om de svenska klimatmålen så att de ”baseras på den målstruktur som används inom EU:s regelverk”. Supermiljöbloggen rapporterade även att transportsektorns 2030-mål såg ut att slopas, åtminstone i sin nuvarande utformning, och nationella konsumtionsmål fick kalla handen i Hasslers utredning.
Läckt utkast: Utsläppsmålen behålls
I veckan skulle Miljömålsberedningen, som inkluderar alla riksdagspartier, fatta beslut om vilka förslag som ska lämnas över till klimat- och miljöministern. Och det ser, något förvånande, ut som att partierna har enats om att behålla klimatmålen för 2030, men något justerade. Detta enligt uppgifter till SVT.
Dock fattades aldrig något beslut denna vecka, enligt Dagens Nyheter. Tidningen har tagit del av utkastet till överenskommelse mellan Tidöpartierna och oppositionen. Enligt detta ska de svenska klimatmålen behållas, inklusive målet för transportsektorn att minska utsläppen med 70 procent till 2030. Dock föreslås flera förändringar för att anpassa målen till EU.
I stället för att jämföra med utsläppen 1990 blir jämförelseåret 2005. Det innebär att ambitionen sänks något – men bara marginellt: ”Det nya målet till 2030 föreslås bli att utsläppen ska vara 59 procent lägre än 2005. För att vara i nivå med dagens mål hade målet behövt sättas till 59,2 procent lägre utsläpp” skriver DN.
Utsläpp från transporter ska minska med 70 procent
Det omstridda målet att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030, jämfört med 2010, verkar alltså också kvarstå. Sverige är dock mycket långt ifrån att nå det målet, enligt en rapport från Naturvårdsverket. När rapporten släpptes i april rapporterade Aktuell Hållbarhet att utsläppen fram till 2024 bara minskat med 23 procent. Tidöregeringens politik med sänkt reduktionsplikt har också inneburit att utsläppskurvan vänt uppåt.
Det står inte uttryckligen att transportmålet ska behållas men miljömålsberedningen skriver i utkastet att ”det nationella målet för inrikes transporter till 2030 bidrar med en tydlig styrsignal till aktörer inom transportsektorn”, enligt DN.
Den närmaste tiden lär utvisa om transportmålet behålls eller ej, Supermiljöbloggen återkommer i frågan.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till